En sökfunktion saknas på alltför många bloggar?

I min nattliga nervositet surfar jag runt bland de bloggar jag i allmänhet läser, och från dessa bloggar till andra, mest kanske för att fördriva natten, min oro…

Och plötsligt inser jag att knappt några av mina bloggkollegor använder sökfunktioner. Av mina nio ‘BLOGGAR JAG LÄSER’ nyttjar endast fyra bloggare, på ett eller annat sätt, en sökfunktion inom sin egen blogg.

Min fundering lyder nu: varför inte fler? Varför inte alla?

Det är enkelt att lägga till inom de  standardhotell som vi bloggare nyttjar. Men varför använder vi inte detta på ett mer uppenbart sätt? För visst är det intressant att söka på något specifikt ord eller namn eller annat man är intresserad av inom en blogg?

För visst vill läsaren kunna söka efter ett specifikt ämne! Grundtanken bakom Internet? Att finna information om ett givet ämne, är ju inom räckhåll. Frågan är hur många som använder det inom bloggosfären, samt bland oss som bloggar…

Här på marmeladkungen når ni sökfunktionen (nästan) längst upp till höger i fältet som lyder ‘Journal Search‘.

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 26 mars, 2009.

2 svar to “En sökfunktion saknas på alltför många bloggar?”

  1. Hej, måste bara kommentera… På min blogg saknas sökfunktion, men det är för att jag inte vet hur man gör. I sökandet efter en sökfunktion hamnade jag här och inte hjälpte det mig något. Suck.

    Gilla

  2. Lisa –

    Du har helt rätt. Jag borde kanske förklara hur man gör. Kan dock bara WordPress.com, men det lär inte vara någon större skillnad mellan de olika bloggtjänsterna:

    Gå in på din kontrollpanel. Välj ”widgets” (ligger under utseende). Där lägger man sedan till den funktion som heter ”Sök”.

    Klart

    Gilla

Kommentera

 
