Tidskriften Komma och dess problem/möjligheter

För er som inte följt Marmeladkungen ska jag redan inledningsvis påpeka att jag har en soft spot för tidskriften Komma. Man behandlas som skribent bra av redaktören Peo Rask, och man får åtminstone ett gratisexemplar av det nummer man medverkar i – vilket inte ens alla ger.

Men hur som helst har jag upplevt samtliga nummer jag läst såsom kompetent redigerade och med bra texter. Synd bara att undertecknad, med min minst sagt skrala ekonomi, inte kan gå till närmsta bibliotek och läsa tidskriften ifråga. Varför? Enligt Kulturrådet: ”därför att den poesi och prosa som tidskriften ifråga publicerar inte når upp till måttet.”

Det gör mig väldigt ledsen, eftersom Komma är en väldigt bra tidskrift, samt därför att jag tar åt mig. Det kanske jag inte borde göra. Men det gör jag.

Följande text publicerades ursprungligen på tidskrift.nu (här).

”Komma erhåller 25.000 kronor från Svenska Akademien. Men vänta nu, är det inte den som delar ut nobelpriset i litteratur och stödjer annan litterär verksamhet av kvalitet? Hur kan denna akademi inte se Kommas litterära tillkortakommanden när referensgruppen med kraft uttalat att tidskriftens publicerade poesi och prosa inte håller måttet?

Men lugn, bara lugn. Kulturrådet och dess referensgrupp kan fortfarande reparera denna ”skada”. Varför inte dra in resterande stöd till Komma. Mota alla litterära uppstickare i grind. Styvnackat fortsätta att neka Aurora bidrag. Göra de tidskrifter med kritisk ton mot stödformen bidragslösa så att tidskriftsträdgården blir tyst och välansad. Eller törs vi hoppas på något i takt med tiden? Något som vill ge innehåll åt talet om mångfald, fri debatt, förnyelse och kultur i hela landet. För att komma en bit på vägen mot dessa mål lär vandringen bli lättare om vi slipper jävstyngda referensgrupper. Och då kanske vi får anledning att säga:

kudos kur!

Peo Rask, tidskriften Komma”

Åtminstone jag garvar gott! Och det var på tiden!

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 26 mars, 2009.

Kommentera

 
