Helt plötsligt: en ny Lovecraft-film (UTROPSTECKEN)

Jag har uppenbart varit taskig på att följa Lovecraft-nyheter, kanske rentav förlitat mig alltför mycket på mina kontakter som tipsar mig om lite allt möjligt, ofta innan saker och ting släpps eller publiceras. Men denna nyhet hoppas jag på ett eller annat sätt förvånar!

Via Science Fiction-bokhandeln har jag upptäckt att en ny Lovecraft-film, CTHULHU – baserad på THE SHADOW OVER INNSMOUTH – vilken släpptes i USA redan 31 mars 2009, och vilken går att läsa om på imdb här.

cthulhu

SF-bokhandelns beskrivning av filmen: Läraren Russell återvänder till sin lilla hemstad efter att hans mamma har dött. Han ska se över sin mors gamla ägor, men upptäcker istället att hela staden konspirerar för att ta över världen och Russel själv är en del av deras plan. Baserad på H.P Lovecrafts The Shadow Over Innsmouth

– Regionsfri. Import från USA
– Format: Widescreen 16×9
– Ljud: DD 5.1, DD 2.0
– Språk: engelska

Här kan ni läsa om detta samt köpa filmen på SF-bokhandeln.

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 10 april, 2009.

8 svar to “Helt plötsligt: en ny Lovecraft-film (UTROPSTECKEN)”

  1. Har känt till den sedan inspelningen började, men tyckte uppriktigt sagt inte att den lät som något att hänga i julgran. Trailern gav inte mersmak heller.

    Gilla

    • Skulle du i fortsättningen kunna tipsa mig om sådant här för Marmeladkungens räkning?

      Jag blev väldigt förvånad när jag läste om detta på SF-bokhandeln. Trodde faktiskt att det skulle blir världs- eller europapremiär i Mariestad i oktober. Tyvärr blir det uppskjutet.

      Men jag håller med dig. Förutom omslaget verkar väl filmen inte vara någon direkt höjdare.

      Gilla

      • Världspremiär i Mariestad på en Hollywood-rulle är väl för mycket att hoppas på? 🙂 Jag trodde du menade den film som HPLHS håller på med (där fick vi ju i alla fall europapremiär på den förra på Miskatonicon).

        Gilla

        • Det är inte alls för mycket att hoppas på – men troligen blir det inte av. Det du trodde var den film jag avsåg när vi samtalade om saken; av exakt samma orsak. Missade tyvärr att besöka Miskatonicon, av pengabekymmer, men såg naturligtvis Cthulhu-filmatiseringen, vilken jag anser är riktigt bra.

          Gilla

  2. Här är för övrigt en (planerad) Lovecraft-film (med Lovecraft själv som karaktär, fast i pulphjälteform *suck*) som jag inte har särskilt höga förväntningar på:

    http://www.firstshowing.net/2009/03/25/ron-howard-might-direct-the-strange-adventures-of-hp-lovecraft/

    Gilla

  3. Bra att de valt TORI SPELLING dock, se rollistan.

    Mer kongenialt utseende för att passa in på THE INNSMOUTH LOOK finns inte i Hollowood – fiskutseendet!

    Gilla

    • Du har helt rätt, Svensson. Hade personligen inte tänkt på det. Denna B-stjärna, som, såvitt jag vet, inte tidigare varit med i någon direkt blockbuster, hamnar plötsligt, med, som du skriver, sitt fiskliknande utseende, i en dålig Lovecraftfilm.

      Jag gissar att hon – med sitt fiskutseende (ja, jag instämmer) ställde upp för VÄLDIGT lite pengar.

      Men det är hon värd.

      Gilla

Kommentera

 
