Marmeladkungen försöker förändra sitt namn

När du läste rubriken läste du fel.

Eller rätt?

Jag vet inte.

Mitt givna  namn är hur som helst:

Johan Fredrik Granlund.

Men alltsedan sjätte klass har jag blivit kallad ”F. G.”. Och nu har jag kontaktat skattemyndigheten, begärt att få ändra, nej, lägga till ett förnamn till mitt namn så att det blir enligt följande :

Johan Fredrik F. G. Granlund

Jag vill alltså inte ändra något i mitt namn, för jag är nöjd med det. Men jag önskar däremot lägga till mitt mest kända namn, mitt smeknamn om två exta bokstäver: ”F. G.,” till mitt dopnamn. Det handlar alltså inte om att jag vill förändra något, bara lägga till något. Lagligt. En slags tatuering.

Men enligt skattemyndigheten får jag – per telefon – inte det. Enligt 99,9% säkerhet får man inte lägga till namn som bara är bokstäver.

Däremot får jag lägga till exempelvis namnen Batman,  Fantomen, Spindelmannen osv. såsom förnamn. Jag tror säkert även Wolverine i dessa mutantdagar kan gå för sig…

Och är inte detta sjukt?

Just nu avvaktar jag svar rörande min önskan. Varför skulle inte F. G. accepteras när undertecknad har motivering. Varför kan man lägga till så konstiga andra förnamn?

Observera att jag nu skrivit till skattemyndigheten i Mariestad och förklarat att jag är författare/poet/bloggare, samt att jag önskar särskiljas från Fredrik Granlund som skriver om IT i Expressen.

Det undertecknad  skriver publicerar jag i allmänhet under namnet ”Fredrik F. G. Granlund” (kika gärna på en googlesökning) .

Men oavsett tidskrift är han och jag vitt skilda personer, och definitivt inte släkt… Jag ser denna min önskan om en namnförlängning såsom en tatuering – istället för en tatuering.

Detta är något jag vill.

Varför ska man alltid få mothugg?

DETTA ÄR NÅGOT JAG BEHÖVER.

(Här kan man förresten söka på olika förnamn och få reda på hur många som heter just detta, samt hur många som har det som tilltalsnamn etc.).

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 10 april, 2009.

Kommentera

 
