PR-jippot X-Men Origins: Wolverine (FRÅGETECKEN)

Detta borde jag skrivit om den dag som filmen ifråga släpptes på nätet! Men det blev inte så …

x3_wolverine

Jag läste (ungefär) följande rubrik på text-TV (samt i Expressen, Aftonbladet och GT -vilka vid skrivandes stund (lyckligtvis) minskat omfånget på sina publikationer (förhoppningsvis med tanke på miljön) :

FBI JAGAR DEN/DE SOM LÄCKT ARBETSKOPIA AV DEN NYA X-MEN FILMEN.”

Konspirationsteorier finns det gott om; de florerar som en Internets egen flora och/eller fauna (exempelvis ska Facebook ha skapats av CIA) – och vad ska man egentligen tro på?

Jag vet inte.

Däremot tror eller tror jag mig förstå att släppet av arbetskopian av den på x-men1_wolverinebiograferna snart kommande filmen: X-men Origins: Wolverine är ett helt nytt och fantastiskt sätt för produktionsbolaget, samt andra näringsidkare som är involverade i sammanhanget, att marknadsföra filmen ifråga – och därmed locka publik.

OCH SÄRSKILT OSS SOM VÄXT UPP MED MARVEL-SERIER!

Detta är således ett innovativt sätt att locka folk att se den färdiga filmen. Något, såvitt jag erfar, enkom männen bakom den senaste Star Gate-filmen försökt med. Men i det fallet misslyckades man. TV-serien StarGate (med min släkting Richard Dean Anderson, aka MacGyver), oavsett popularitet osv, misslyckades med släppet av en arbetskopia helt enkelt därför att man inte fick samma uppmärksamhet som den film jag nu diskuterar.

Min teori är enkel. Arbetskopian är avsiktligt läckt. Därför att man har lockat folk att ladda ned en arbetskopia av en film som inte gemene man kommer att tycka om, med linor, med ofullbordade cgi-animeringar, blue- och greenscreens, osv  – innan filmen i fråga ska visas på biografer. En annan orsak till läckan är i denna min teori att man vill att vi Marvel-nördar ska se filmen i dess tidiga version för att få mersmak; något vi kanske inte hade gjort tidigare.

Jag anser att det från Hollywood är ett genidrag. Så här ska man utnyttja Piratebay och övriga fildelningsajter när det inte går att förhindra det anarkistiska Internet… Går det att utnyttja det bättre än så här?

Jag har inte nämnt följande tidigare, men min uppväxt bestod av, mestadels, Marvels Universum, och jag har nu en samling om drygt 2000 serietidningar m.m. Jag har således genom alla år varit en seriefantom; en samlare. Att bli en bibliofil kom senare. Detta är anledningen till varför jag inte riktigt förstår denna bakgrund till X-mentrilogin. Eller ens X-mentrilogin per se. Det är inte rätt även om det är snyggt gjort.

Alla som växt upp med serierna kan instämma i detta.

Men naturligtvis kommer nu X-men: origins Wolverine få fler biobesökare än normalt, på grund av detta PR-jippo, att man släppt en arbetskopia till Piratebay och därmed fått utrymme i media. Det är intelligent gjort, för de som laddar ned köper – eller besöker en biograf för att se – vad man anser är bra …

Och det är ganska uppenbart att man utan detta knep inte skulle få lika många seriefantaster att diskutera eller ens se filmen. Nu skapar man på sätt och vis mersmak… och historia.

För problemet är att den här filmen stämmer inte. Det rör sig om en sjuk bakgrund till Wolverines ursprung. Något som alla Marvel-läsare sedan, i mitt fall (1979), vet inte stämmer, bara är LÖJLIGT…

wizard-wolverine-xmen

Men detta är klyftigt genomförd marknadsföring! Den garanterar i det närmaste fler besökare, samt naturligtvis reklam och omskrivande, exempelvis såsom detta blogginlägg och FBI-sökningarna som går runtomkring i världen.

Även de mest indoktrinerade Marvel-läsare, såsom undertecknad, torde lägga märke till denna film… Tja, kanske rentav ladda ned den.

Att sedan tycka om den. Det är en HELT annan tusenlapp …

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 10 april, 2009.

2 svar to “PR-jippot X-Men Origins: Wolverine (FRÅGETECKEN)”

  1. Fast filmbolagen är väl inte intresserade av att göra en liten skara serietidningsfans nöjda; de vill nå en så stor skara som möjligt. Och om då en halvtaskig arbetskopia som ger ett (omotiverat) dåligt intryck läcker ut — och det lilla skvallret jag hört om den har inte varit positivt — så avskräcker det snarare än uppmuntrar icke-nördarna. Och de vill definitivt INTE att folk ska ladda ner den, tycka att ”det här var inget för mig”, och strunta i att betala för den. De vill att folk ska upptäcka det EFTER att de sett den på bio. Och betalat för den.

    Så nej, jag köper inte din teori.

    Gilla

    • Martin:

      >Fast filmbolagen är väl inte intresserade av att göra en liten >skara serietidningsfans nöjda; de vill nå en så stor skara som >möjligt.

      Detta stämmer. Naturligtvis är det därför man gör filmer av denna kaliber. Ta till exempel X-men 3: när dör Magneto i seriena?

      Och ta den nya filmen: när förklaras Wolverines ursprung på ett så här löjligt kort sätt?

      >Och om då en halvtaskig arbetskopia som ger ett (omotiverat) >dåligt intryck läcker ut — och det lilla skvallret jag hört om >den har inte varit positivt — så avskräcker det snarare än >uppmuntrar icke-nördarna. Och de vill definitivt INTE att folk >ska ladda ner den, tycka att “det här var inget för mig”, och >strunta i att betala för den. De vill att folk ska upptäcka det >EFTER att de sett den på bio. Och betalat för den.

      Öh. Äh. Du är en vettig människa. Men du måste väl också ha sett rubrikerna: att det läckt ut en arbetskopia av den nya X-men filmen? Att FBI jagar fildelare osv…

      Själv tror jag att detta är ett stort – INTELLIGENT – PR-jippo. Du får själv tro vad du vill. Här på Marmeladkungen ber jag ingen att hålla med mig – tycker däremot om mothugg!

      (I övrigt håller jag med dig om att filmen inte är någon höjdare – och särskilt inte för oss som läst eller växt upp med serietidningarna. Men jag vidhåller att detta är ett nytt sjukligt innovativt sätt för filmbolaget att få uppmärksamhet för denna mediokra film, varför fler uppmärksammar den på bio, samt i handeln när man kikar på DVD:er.)

      Gilla

Kommentera

 
