Har jag skrivit något konstigt? I så fall ber jag om ursäkt!

Om man som författare skrivit något man får kritik för, från icke-författare, ickeläsare, närstående eller dylikt – tja, då är det man skrivit i allmänhet väldigt bra.

Under den här dagen har jag sammanställt en ny novell, vilken jag enligt principen Occams Rakblad därmed, på grund av den extrema kritiken, i det närmaste kan garantera kommer att publiceras.

Jag skriver mörka saker. Är en väldigt mörk person. Jag kanske också uppfattas som sådan: mörk. Eller kanske inte? Jag har ju mina ljusa sidor. Nyligen har exempelvis noveller jag skrivit antagits till tre, fyra olika sammanhang. Det går verkligen framåt, åtminstone med mitt författarskap! Har jag funnit ett framgångsrecept?

(

Här på Marmeladkungen fick jag nyligen en kommentar om att min novell var bäst i Catahyas senaste antologi: Tecken i Aska & Eld. Jag sög åt mig. Njöt.

Men sedan fick jag kritik för min person. Då sög jag åt mig det. Skadade mig själv. Mådde dåligt!

)

Men nu kanske jag måste förtydliga en sak utan att egentligen förtydliga något…

Ikväll har jag fått en utskällning samt medhåll från släkt och hot från en författare, för att man läst en ny novell jag precis sammanställt.

Men det är också som så att jag befinner mig i en ytterst prövad situation, då min son precis dött, samt att jag inte mådde bra ens innan hans död (vilket alla Marmeladkungenläsare redan torde veta).

Och under morgondagen kommer något testa mitt psyke något grymt. Vad detta är har jag lovat att inte avslöja, men det är för mig något fruktansvärt – och troligen varför jag begraver mig i min självdestruktivitet men ändå försöker skapa. Även om det blir mörkt. Och även om jag erhåller kritik från icke-kritiker, icke-författare.

Jag är nervös. Mår dåligt. Önskar jag kunde skriva ut exakt vad det rör sig om…

Hur som helst. Jag menar aldrig någon illa! ALDRIG! Dock kan jag då och då uttrycka mig klumpigt, oavsett om jag har något jag är rädd eller nervös för. Men är det något jag ALDRIG vill så är det att skapa ovänner eller att göra någon irriterad/ledsen (välj själv synonym). Ni som retar er på mig. Tänk på detta.

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 15 april, 2009.

Kommentera

 
