Novelltävling efter novelltävling! Men varför alla på en och samma gång?

Jag har tidigare skrivit om fenomenet novelltävlingar här (vilka för närvarande äger rum). Men nu tar det närmast priset. Fast hur dåligt jag än mår psykiskt torde jag kunna skramla ihop något till varje – om än inte nyskrivet, men däremot bearbetat och genomläst… Sedan får vi se hur det går.

Centurias novelltävling. senast 31/5.(max 20 000 i förstapris plus annat)

Mitrania novelltävling senast 7/6 (1 500 kr i förstapris plus annat)

Nafs och noveller.nu. senast 15/6. (5 000 kr i förstapris plus annat)

Vetsaga Essätävling. Senast 15/6 (5 000 kr i förstapris plus annat)

Drapatävling (novell om maximalt 100 ord) på Catahya (200 kr i förstapris plus bok etc).

– – –

Jag undrar naturligtvis: Varför så många novelltävlingar vid samma tillfälle? Det känns sjukt. Men samtidigt bra. Nu gäller det att skapa eller att (skam)fila på tidigare opublicerade verk inför potentiell publicering.

I normala fall anser jag att det alltid rör sig om en novelltävling när jag skickar noveller/texter till tidskrifter eller dylikt. Men dessa tävlingar ger bra betalt – till skillnad från att få något publicerat pro bono.

Jag vet dessutom att det går att vinna. Det gjorde jag bl. a. i tidskriften Mitrania 2005 med novellen Eutanasi.

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 21 april, 2009.

9 svar to “Novelltävling efter novelltävling! Men varför alla på en och samma gång?”

  1. Detta låter kanon, ska se om jag kan skriva något roligt att bidra med.

    Gilla

  2. Underbart att höra att även du, käre Linus, blir sugen. 🙂

    Gilla

  3. Jag vet dessutom att det går att vinna. Det gjorde jag bl. a. i Mitrania 2004, 2005, eller om det nu var 2006?!

    2005. Bokmärk http://vetsaga.se/a/?p=334 om du vill hålla koll på sådant.

    //JJ

    Gilla

  4. Jag bugar och bockar. Ska göra ett blogginlägg om denna lägg, pga denna utomordentliga insats du faktiskt gjort i och med att du samlat alla dessa 00-talspristagare.

    Gilla

  5. Jo, det var många skrivtävlingar med deadline ung samtidigt. SKRIVA-listans traditionella fantastiknovelltävling får dock deadline sista augusti (2009). Det blir 1000 kr i förstapris (500 kr andra, 300 kr tredje) och bidrag kan skickas in (ren text, inga bif filer) till fantastiknovell@hotmail.com.
    Sprid gärna vidare.

    –Ahrvid
    ahrvid@hotmail.com

    Gilla

    • Tack för informationen, bäste Ahrvid. Mycket trevligt att höra av dig. Har läst texter av dig sedan barnsben, varför det känns lite extra speciellt när det visar sig att du även läser undertecknad, eller åtminstone min blogg.

      Gilla

  6. […] en ny novelltävling Jag har tidigare, här, skrivit om hur många skrivtävlingar med deadline ung samtidigt som för närvarande är mitt […]

    Gilla

  7. […] Mitranias novelltävling har skjutit upp sin deadline Jag har tidigare skrivit om alla samtidiga novelltävlingar som för närvarande pågår – här. […]

    Gilla

  8. Hej Fredrik!
    Deadline till Mitraniatävlingen har tyvärr flyttats fram pga att tidningen kom ut så sent. Det är den 20:e juni som gäller nu.

    Håller med om att det är många på samma gång och att konkurrensen kanske gör det svårare att få tag i bra bidrag, men det har väl slumpat sig så helt enkelt.

    Gilla

Kommentera

 
