Marmeladkungens Edgar Allan Poe-samling

Här en bild på mina svenska (och några engelskspråkiga) böcker av Edgar Allan Poe. Den franska i läderband är privatinbunden, a la one of a kind och typ värd mer än allt i mitt bibliotek (översatt av Charles Baudelaire).

Den här gången har jag inte tagit med böcker/tidskrifter/DVD:er vari Poe är publicerad/omskriven/filmatiserad. Då hade kortet inte fått plats, för jag har mycket av denne Poe, detta geni!

edgarallanpoehosfg1

Efter allmän påtryckning (nåja) listar jag härmed böckerna på bilden ovan i ordning från vänster till höger:

Charles Baudelaire: Amerikas Blixt – om Edgar Allan Poe. Ellerströms originalpocket, 2006.

Edgar Allan Poe: Rummet, virveln och den döda flickan. Vertigoserien nr 5. Vertigo bokförlag, 1999.

Spirits of the Dead: Tales and Poems. Penguin Popular Classics, 1997

Selected Tales. Penguin Popular Classics, 1994.

Upptäckter under hypnos. Etyder. Ellerströms essäserie, nr 3. Ellerströms, 2001.

Tales of Mystery and Imagination. Pan Books G321. 6th printing, 1962.

The Works of Edgar Allan Poe. Wordsworth Poetry Library, 1995.

Vrånghetens Demon och andra noveller i urval av Sam J. Lundwall. Delta Skräckens klassiker 6. Delta,  1978

Guldbaggen. Fabel miniklassiker 11. Fabel förlag, 1995.

Sällsamma historier. Rabén och Sjögren pocket, 1983.

Arthur Gordon Pyms äventyr Del 1 & 2. Niloé, okänt år.

Guldbaggen. Tidens bokklubb, 1951.

När klockan slog tretton och andra berättelser. Skattkammarbiblioteket, okänt år.

Tales of Mystery and Imagination. Selected Stories. Wordsworth Classics, 2000.

Arthur Gordon Pyms äventyr. Fahlcrantz & Gumaelius bokförlag, 1946.

Sällsamma berättelser. Lindqvists, 1969.

Sällsamma berättelser. Lindqvists, 1957.

Det ovala porträttet och andra noveller om kärlek. Hugo Gebers Förlag, 1909.

Guldbaggen och andra noveller. Albert Bonniers förlag, 1922.

Den gyllene skalbaggen. BFB (Bestsellers genom tiderna). Bonniers, 1954.

Sällsamma berättelser. bokfrämjandet: Sohlmans Klaasiker – Lindqvists, Stockholm. Okänt år.

Nouvelles Histoires Extraordinaires. Trad par Charles Baudelaire. Privatinbundet band, tillverkad av svenska kungliga hovleverantören i ett ex. 1896.

Skräckhistorier. Niloé, 1989.

Sällsamma historier i urval av Tage La Cour. Bra böcker, 1976.

Uncanny Tales 1. Selected by Dennis Wheatley. The Dennis Wheatley Library of the Occult. Sphere Books 1974.

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 1 maj, 2009.

4 svar to “Marmeladkungens Edgar Allan Poe-samling”

  1. Åh, kul att se någon annans Poe-samling.
    Jag måste fota och organisera min när jag fått upp den ur flyttkartongerna… vilket påminner mig… dags att slita sig från datorn och ta itu med flyttpackandet igen.

    Gilla

  2. Kul att du uppskattar detta.

    Skicka mig gärna kort på din Poe-samling så kan jag publicera även den.

    Tänker nog själv publicera kort på min samling 1:a upplagor av Stephen King, samt Dean R. Koontz, m. fl. Även skriva i inläggen, de nuvarande och de kommande, exakt vilka böcker det rör sig om – då jag tyvärr inte får till några bra kort så att det går att se exakt vilka böcker det rör sig om.

    Gilla

  3. […] Nu har jag inriktat mig på att utveckla två tidigare inlägg: förtydliganden av korten på min Howard Phillips Lovecraft-samling, samt min Edgar Allan Poe-samling. […]

    Gilla

  4. Det börjar ta sig, bara 10 flyttkartonger med böcker kvar att packa upp och sortera nu… snyft…

    Gilla

Kommentera

 
