Ett sätt att avgöra vem som är eller inte är galen

NI, mina läsare inser väl att jag ÄR galen – eller att jag tror att jag ÄR galen!

Det var heller inte länge sedan jag besökte en psykiatrisk klinik (ett mentalsjukhus). Och tydligen har man börjat med ”Badkarstestet”.

Vilket mentalsjukhus det rör sig om vågar jag inte nämna. Men jag frågade psykiatridirektören hur man kan avgöra huruvida en patient borde institutionaliseras eller inte.

– Jo, sade direktören, vi fyller ett badkar med vatten. Sedan erbjuder vi patienten en tesked, en tekopp och en hink. Och han eller hon ombeds att tömma badkaret.

– Jag förstår, sade jag och tänkte efter. En normal person skulle använda hinken för att den är större än teskeden och koppen!

– Nej, svarade direktören, en normal person skulle dra ut proppen…! Önskar du en sängplats närmast fönstret?

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 5 maj, 2009.

Kommentera

 
