Uppdateringar i tidigare inlägg om Lovecraft och Poe

Det är inte alltid det enklaste att dagligen producera nya texter, när man mår som undertecknad.

Nu har jag inriktat mig på att utveckla två tidigare inlägg:

förtydliganden av korten på min Howard Phillips Lovecraft-samling, samt min Edgar Allan Poe-samling. Ty korten jag publicerat är inte bra.

Följ länkarna för att se uppdateringarna, med snart fullständiga redogörelser för vilka böcker mina samlingar av dessa författare inbegriper. Är det inte tillräckligt för din smak nu ikväll.

Då är det det i morgon kväll!

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 8 maj, 2009.

3 svar to “Uppdateringar i tidigare inlägg om Lovecraft och Poe”

  1. Hej! Kul att se en annan Lovecraft-fanatiker! Fin samling, klår min egen med hästlängder. Funderar lite löst på att skriva en kortroman om mannen, men vill först höra vad du tycker. Finns det ens något att skriva om honom, något som inte redan sagts åtskilliga gånger? Vilken vinkling skulle i så fall vara intressant? (Min tanke hittills är att fokusera romanen på hans sista år.)

    Gilla

    • Bäste Jonas Wessel.

      Trevligt att du ställer mig denna fråga. Kan faktiskt nämna att jag för närvarande själv skriver en relativt lång novell om mannen ifråga inför bl.a. Mitranias novelltävling. Jag har intrigen klart för mig och det är bara att få tid att skriva den (vilket blir efter den artikel jag arbetar på f. n. inför Vetsagas essätävling).

      Men för att svara på din fråga. Visst finns det saker att skriva om Lovecraft, helt klart. Och att fokusera ett skönlitterärt verk på mannens sista år – varför inte? Jag har inte läst något om det. Du skulle exempelvis kunna fantisera ihop något övernaturligtv som händer honom – ex en alternativ historia till varför han dog i förtid, varför han drabbades av inälvscancer (om det nu var det)… Det skulle vara riktigt intressant läsning.

      Själv har jag en helt annan skönlitterär vinkling, vilken jag hoppas du får läsa framigenom. Jag vill dock inte avslöja min intrig här, av förmodat naturliga skäl.

      Kan rekommendera dig att läsa Tales of the Lovecraft Mythos, samt Tales of the Cthulhu Mythos, båda utgivna på Arkham House och i billigare varianter på Del Rey / ballantine books. Dessa volymer innehåller många noveller om just Lovecraft av andra författare, och många är olidligt intressanta och välskrivna. Sådana man inte glömmer, så att säga.

      Se förresten återigen gärna min Lovecraft-samling. Håller på att uppdatera den totalt, så att läsare här på Marmeladkungen kan läsa sig till exakt vilken utgåva det är jag har etc. Tar lite längre tid än jag hade räknat med dock, men nu återstår bara tre serietidningar och senaste svenska Lovecraft-boken: Trädet och andra oegentligheter.

      Vill du diskutera mer kan du antingen kommentera här, eller mejla mig privat på anson@passagen.se – så ska jag försöka svara och diskutera dina frågor.

      Gilla

  2. Den bästa romanen som skrivits med HPL som karaktär är Peter Cannons alternativhistoriska The Lovecraft Chronicles, där HPL dör först 1960. En annan (lite mindre seriös) bok av samme författare är Pulptime, där HPL, Frank Belknap Long och resten av Kalem Club hjälper en åldrad Sherlock Holmes lösa ett fall i New York.

    Gilla

Kommentera

 
