Ännu en ny novelltävling

Jag har tidigare, här, skrivit om hur många skrivtävlingar med deadline ung samtidigt som för närvarande är mitt mål att medverka i.

Nu har självaste Ahrvid Engholm – vars fansidor, recensioner osv jag läst sedan barnsben, bl.a. i den anrika tidskriften Jules Verne-magasinet – hört av sig och tipsat om och påpekat att

SKRIVA-listans traditionella fantastiknovelltävling dock får deadline sista augusti (2009).

Det blir 1000 kr i förstapris (500 kr andra, 300 kr tredje) och bidrag kan skickas in (ren text, inga bif filer) till fantastiknovell@hotmail.com.

Uppdatering 14 maj 2009:

10-årsjubileum för Fantastiknovelltävlingen!

[Följande text publicerades under dagen listan Skrivfantasy.]

För tionde året i rad utlyser skrivargruppen SKRIVA, i samarbete med föreningen Novellmästarna, Fantastiknovelltävlingen. Genom välvilliga donationer kan jubileet firas med större – om än fortfarande blygsamma – priser än någonsin. Det som söks är som tävlingsnamnet antyder fantastiknoveller – science fiction, fantasy eller skräck. Reglerna är enkla:

1. Skicka tävlingsbidrag som ren text (s k ASCII; inga bifogade filer, t ex Word-filer) senast 31/8 till fantastiknovell@hotmail.com SAMT ahrvid@hotmail.com.


2. Noveller skall anknyta till science fiction, fantasy eller skräck. Man får skicka flera bidrag. Rekommenderas maxlängd 50 000 tecken (inkl blanksteg och skiljetecken). Språk svenska.


3. Vinnarna utses av en jury. Noveller som placerar sig på någon prisplats postas även på SKRIVA:s E-postlista.


4. Förstapris 1000 kr. Andrapris 500 kr. Tredjepris 300 kr. Därutöver kan juryn dela ut hedersomnämnanden.

Tävlingen liksom SKRIVA drivs helt ideellt. Dess E-postlista är troligen den äldsta aktiva för novellförfattare, startad redan 1997. För att ansluta, maila skriva-request@freelists.org, med subject/ämnesrad: subscribe. Där diskuteras skrivande, fantastik, litteratur och kultur, man kan posta och kommentera noveller, eller gnabbas med likasinnade. För info om SKRIVA, kontakta ahrvid@hotmail.com eller se http://www.skriva.bravewriting.com. Novellmästarna är en förening som främjar novellkonsten via olika projekt (för info: bertilfalk@telia.com).
Lycka till!


Gå med i SKRIVA – för författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@freelists.org, subj: subscribe)

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 12 maj, 2009.

4 svar to “Ännu en ny novelltävling”

  1. Webbsajt? Jag lyckas aldrig hitta den där SKRIVA, kommer alltid till en konstig mailinglista.

    Vilken längd ska alstren ha?

    Gilla

  2. Vart kan jag läsa/köpa något du skrivit? i pappersform då, dataskärmar är djävulens påfund vad gäller att läsa längre text.
    Jag är säker på att svaret finns här bland dina blogginlägg, men då jag är en mycket lat människa så låter jag dig anstränga dig istället för att jag ska behöva lyfta fler fingrar än det tog att skriva denna kommentar, jag är smart!

    Gilla

    • Robin B: Vet inte exakt vem du är, hur gammal du är, eller dylikt (men berätta gärna – du kan skriva privat till mig på anson@passagen.se). Hur som helst har du en utförlig självbiografisk essä samt intervju med mig om du klickar på ”Om mig: Fredrik F. G. Granlund” under rubriken SJÄLVBIOGRAFISKT här till höger. Där ser du hur jag debuterade, kan se bilder på några bokomslag rörande böcker jag medverkat i, samt läsa om hur jag (åter)föddes till författare.

      Utöver vad som står i den texten kan jag rekommendera tidskriften Komma. Du kan söka på detta längst upp till höger i min blogg – sökfunktionen – för att läsa publicerade texter, samt de tre (?) senaste numren av Eskapix. Publiceras även i nästa nummer av nämnda tidskrift med en artikel om Exorcisten, en jämförelse mellan film och bok, nu i nästa vecka (förhoppningsvis då numret redan nu är försenat). Du kan också köpa en av – vad många andra anser är bland det bästa jag skrivit – mina bästa noveller i senaste Catahya-antologin: Eld & Rörelse. Säljs oerhört billigt på http://www.catahya.net. Skriver jag fel nu har du länk till höger här under Communities. Där kan du även läsa min senaste publicerade drapa (mininovell om exakt 100 ord).

      Vidare publicerar jag en del här på Marmeladkungen, dikter, noveller och annat, redigerar och köper in andras texter som jag redigerar för publicering, ska dessutom så snart som möjligt ordna en nättidskrift underordnad Marmeladkungen här – dit jag ska flytta allt publicerat skönlitterärt material med skräckanknytning; alltså en nättidskrift med skräckinneåhll. Så har du artiklar, noveller, essäer, etc inom det området är du välkommen att skicka mig det.

      Berätta gärna mer om dig själv.

      Med vänlig hälsning

      F. G.

      Gilla

Kommentera

 
