Den känslomässige Marmeladkungen…

En del har sagt till mig att de främst uppskattar de självbiografiska melodier jag sjunger här på Marmeladkungen.

Andra påpekar naturligtvis att nyheterna inom fantastik är det viktiga. Och idag har jag bearbetat och gett synpunkter på samt delgett skribenterna och redaktörerna på ett förlag mina tankar om deras nästa Lovecraft-publicering på svenska. Och under morgondagen blir det fler telefonsamtal och mejl. Som oftast.

Man kan tro att detta borde få mig att må bra; att jag har ett visst inflytande, att förlag och skribenter vänder sig till mig för råd och kommentarer…

Men rörande mitt känsloliv är det enligt följande:

Jag känner mig TOM.

  • Jag klarar inte av att besöka min sons grav, därför att … ja, jag vet inte varför.
  • Jag mår dåligt när jag inte kan skriva och mår dåligt när jag kan det.
  • Om jag publiceras, eller får något jag skrivet antaget, känner jag ingen lycka, bara det onda hotet om att jag aldrig igen kommer att bli publicerad. Vilket får mig att sträva efter något som därmed inte kan ge mig någon lycka.
  • Jag är trött. Alltid trött. Håller för närvarande på att gå upp tidigare dag för dag, vänder, undan för undan, på dygnet. Har till och med börjat ta promenader under förmiddagarna för att väcka kroppen till liv. Men jag är så olycklig som person att det känns svårt. Och samtidigt har jag så mycket att vara glad över när jag jämför med andra människor! Ändå är jag alltid trött och gör allt jag orkar för att förändra detta faktum.
  • Jag får behandling. Jag har platser att gå till och människor att tala med.
  • Jag har dålig ekonomi. Och problem med att hantera den. En del förstår det. Andra inte.
  • Jag …

kan inte skriva mer.

Vill – men kan – inte avslöja mer.

Men min känsla är att jag hatar mig själv. Något jag måste sluta med.

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 14 maj, 2009.

Kommentera

 
