Vad har hänt? När är jag lycklig?

Det har hänt väldigt mycket trevligt den här helgen (och jag har dessutom hållit mig nykter). Jag har erhållit två nya vänner och bra kontakter, sedan en längre tids brevväxlande,  och nu efter långa telefonsamtal. Nya samarbeten och affärer har diskuterats och dividerats fram och tillbaka. Planerna inför framtiden blir allt bättre, mer välplanerade. Och fler dras in. Mer kontakter kommer.

Vidare tycks jag komma in allt mer i förlagsvärlden; varför översättningar från engelska till svenska inom kort kommer att bli en del av mitt författarskap, liksom hjälp med urval av noveller till novellsamlingar, samt fler redigeringar av baksidestexter på nysläppta böcker. Jag tycks nämligen ha en viss fallenhet för detta; och har idag erhållit mycket positiva kommentarer om mitt arbete. Och dessutom förmedlar jag kontakter mellan mina nya kontakter och mina mer frekventa dito.

Fantastiskt!

Men poängen med detta: jag kan knappast känna någon glädje, kan knappt skriva med all kreativitet som flödar i min hjärnbark. Jag röker cigafel efter cigafel, dricker två-åtta efter två-åtta; känner mig mest bara olycklig, trots att jag borde vara allt annat när sådant här händer, när jag börjar komma in på allvar i förlagsvärlden, när jag får beröm och positiv kritik (ibland kanske orimligt positiv) och när jag förmedlar kontakter mellan kontakter och skapar möjligheter, kommer med vettiga förslag, börjar redigera omslag och håller mig nykter och skärpt. Istället reagerar jag mest med panikångest och ångest och illamående.

Kontentan är att jag mår dåligt när jag inte kan skriva. Att jag mår dåligt när jag kan skriva. Att jag mår dåligt när jag får beröm. Att jag mår dåligt när jag omotiverad kritik. Att jag mår dåligt efter att ha knutit ännu fler kontakter och kontakter mellan kontakter och fått beröm från mina kontakter för att jag är deras kontakt… 🙂

När mår jag bra då?

Jag mår nästan aldrig bra. Jag tycker om när det regnar ute. När det är mulet. Jag tycker om att avsluta ett skönlitterärt eller facklitterärt verk som varit jobbigt och tagit tid att skriva så att jag kan koncentrera mig på att skapa istället för att redigera. Jag mår bra när jag sovit okej; när mitt förhållande med Jennifer är utmärkt; när allting omkring mig är positivt och jag är lagom onykter; när jag läst en riktigt bra bok, när jag fyndat någon riktigt värdefull förstaupplaga för en billig penning på en loppmarknad eller second hand-affär, när människor i min närhet bryr sig om mig och visar det; när man hör av sig till mig; när man förstår mig trots mina komplexa uttalanden, mitt meningslösa sätt; varierande vokabulär; när någon genomskådar mig och ser mitt sanna jag för det det är – genom min extremt adaptiva personlighet. Jag mår bara bra när jag mår bra.

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 17 maj, 2009.

2 svar to “Vad har hänt? När är jag lycklig?”

  1. Tips för att må bättre:

    Stå stilla, precis stilla. Vänta. Och när andetaget kommer, andas.

    Du känner då LUGN.

    Detta är det minst klichéfyllda tips jag kan ge. Annars blir allt bara ”tänk positivt, ta vara på ögonblicket” osv, allt det där du redan hört och inte (?) vill höra igen.

    Gilla

    • Alla tips är välkomna, om man så säger till mitt eländiga jag att gå och dränka mig eller skära upp handlederna. Du anar inte hur lite jag bryr mig om just klichéer i detta sammanhang. Råd är råd. Och goda råd är billiga – hur enkla de än är. Dock har jag redan fått detta råd: att särskilt andas i fyrkanter eller rektanglar, samt att hålla händerna på magen och koncentrera sig på att andas med diafragman. Men du får gärna upprepa och upprepa och åter upprepa alla tänkbara råd. Det är ju inte säkert att jag hört dem tidigare. Eller hur.

      Mvh, en tacksam F. G.

      Gilla

Kommentera

 
