Nergal – Enkidus

Nergal, den tappre hjälten lydde,

Öppnade genast ett hål i jorden—-

Enkidus ande for som en vind upp ur jorden.

(De togo varandra i famn utan hejd),

De plägade råd, de sporde varann:

”Säg mig, min vän, säg min, min vän,

Säg jordens ordning, som du sett!”—-

”Den säger jag dig ej, min vän, den säger jag dig ej.

Sade jag dig jordens ordning, som jag har sett,

Så skulle du sätta dig och gråta!”.

(Gilgames-eposet, tolfte tavlan. Översättning Knut Tallqvist)

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 21 maj, 2009.

Kommentera

 
