Plötsliga självmordstankar

Jag har sutit här under dagen, njutit gott av filmen The Ramen Girl, en mågott film.

Sedan, helt plötsligt svepte en mörk dimma över mig. Och jag funderar, liksom titeln på en mindre spridd – rentav ovanlig – Kurt Cobain låt, vilken jag råkar ha en lika ovanlig singel av -om ”I hate Myself and I Want to Die.”

Det är tragiskt. Jag känner som denna titel. Men jag vill inte begå självmord. Samtidigt som jag vill det. Vågar inte. Anser att det är en feg utväg.

Men det är felaktigt med vad som hänt i mitt liv och inte konstigt att jag nu upplever meningslöshet. Vet inte vart jag ska ta vägen. Ibland blir jag sådan här. Måste då umgås med andra bekanta – och helst vänner – i samband med psykofarmaka. Och det hjälper delvis. Men inte helt. Alkoholen hjälper även den till viss del. Men inte hela!

Jag önskar att jag hade mer. Men vad är mer? Vad ar det jag söker?

För att citera Kurt Cobain: ”I hate myself and I want to die!”

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 24 maj, 2009.

3 svar to “Plötsliga självmordstankar”

  1. Vad kan jag säga?

    ”Självmord är slöseri med energi, själen är ändå evig, du får leva om ditt liv på samma nivå som förr (reinkarnation, lektion 1A)” – ”självmordet är oestetiskt” (Oscar Wilde) – ”VILJAN är avgörande, viljan styr, ”viljans triumf” är ledmotivet” – ”det finns ingen ond vilja, att vilja är att vilja det goda”.

    Jag kan bara säga: jag har varit där.

    Gilla

  2. Det är inte fegt, jag ser det som den största styrkan att ta slut på sig själv! Det mod som krävs är större än livet..
    Men vad vet jag, jag är bara en fegis som inte törs..
    Jag hatar mig själv för det och vill också bara dö.

    Gilla

  3. Jag kan ett annat, bättre citat från Queen: ”Don’t try suicide — you’re just gonna hate it”.
    Sköt om dig, FG. Tänker på er.

    Gilla

Kommentera

 
