Att välja gravsten till ens döde son

Sjukligt nog har det dröjt ända till idag innan jag och Vincents mor valt gravsten till vår son – och detta är ännu inte färdigt. Och man kan heller inte säga att vi ännu valt en gravsten, snarare att vi varit på begravningsbyrån och tittat på alternativ och gett begravningsentreprenören olika val som vi snart ska få se exempel på.

Men det var nog jobbigt.

Ändå måste vi snart välja. Och vad man än väljer är det inte tillräckligt. Eller så upplever åtminstone jag alla dessa val man de facto har i en situation såsom denna.

Jag skulle kunna skriva en hel artikel om hur detta gick till, men orkar inte psykiskt och vill därför inte. Kan bara avsluta denna korta berättelse med följande faktum: Jag önskar att jag hade fått dö istället för Vincent. Men så vill väl heller ingen förälder dö före sitt barn? Åtminstone inte jag. Kan bara föreställa mig hur mina föräldrar skulle reagera om jag helt plötsligt gick bort, oavsett orsak. Detta bör så få människor som möjligt slippa från att uppleva.

Och angående Vincents gravsten lär jag här på Marmeladkungen framigenom publicera ett kort på graven…

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 25 maj, 2009.

2 svar to “Att välja gravsten till ens döde son”

  1. Hej, hur går det med dig?
    Jag har inte orkat sitta vid datorn så mycket på sistone och har ännu inte haft energi att svara på dina frågor du ställde mig, men det är ju så att man blir lite orolig över avsaknaden av blogginlägg här, även om jag inte känner dig.

    Gilla

  2. Robin B:

    Jag är galen. Störd. Psykiskt sjuk. Just nu är det dessutom så mycket stress och tryck från alla håll att jag knappt ens hinner läsa eller uppdatera Marmeladkungen. Har en mängd novelller att redigera, har fått mer kontakt med författare, försöker genomföra en mängd bokköp, och en mängd andra köp, samtidigt som jag hjälper andra aspirerande författare och har hantverkare i mitt hem som renovererar… Jag har svårt att koncentrera mig – det är många att _pleasa_, om du förstår vad jag menar (vilket jag vet att du gör).

    Mvh,
    F. G.

    Gilla

Kommentera

 
