Positiv recension av en av mina publicerade noveller

Idag fick jag hem senaste numret av tidskriften Mitrania (nr 1, 2009) i brevlådan. Och till min stora förvåning har jag denna gång, för en gångs skull, tillskrivits positiv kritik rörande min medverkan i Catahyas senaste novellantologi: Tecken i eld & aska.

Så här uttrycker kritikern/författaren Lillian Wiberg om undertecknad i bokrecensionen:

Fredrik F. G. Granlund har en medryckande berättarteknik. Hans bidrag ”Paria” är en av de längre novellerna och handlar om en avvikande människas sökande efter lycka. I inledningen är uttryck och metaforer klockrena och en fröjd att läsa, men allt eftersom handlingen trappas upp så tappar språket tyvärr något i detta avseende. Ändå ett av de bidrag man minns!

Detta känns riktigt trevligt, särskilt med tanke på att novellen ifråga även publicerats i en längre version (och under annan titel) i tidskriften Eskapix, och till yttermera vissso är den dessutom antagen till (minst) två andra litterära sammanhang. Aldrig fel med lite litterär framgång!

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 25 maj, 2009.

Kommentera

 
