En Marmeladkungen-novell har recenserats i SVT innan den är tryckt!

Det är sjukligt. Jag är sjuklig. Det är sjukligt att jag är sjuklig. Och det är sjukligt att jag är sjuklig därför att det är sjukligt…

Men i all ära. Jag har en psykolog som för onsdagen för två veckor sedan i avslutningen av vår veckoatliga session, att den novell hon lånat av mig och läst, diskuterats i SVT:s morgonprogram.

Poängen är här och nu att jag börjat skriva realistiska noveller som jag skickat till Bonniers, Wahlströms och de övriga stora förlagen. Oftast, dock, till dessa större förlags tidskrifter: 00-tal, Ordfront, Lyrikvännen, Galago,  och så vidare i all oändlighet. Jag har den senaste tiden verkligen skickat in mycket även om det är skit.

Men jag har verkligen försökt.

Jag trodde först detta var ett STORT skämt. Kanske en idé från hennes sida för att få mig på bättre humör.

Men nu i onsdags, i förra veckan, frågade jag henne återigen. Och det visar sig att det hon talade om är sant: Man diskuterade verkligen min novell, titeln låter jag vara osagd därför att jag inte är medveten om vilken jag skickade in, och därför att den är opublicerad, men ändå.Varför skulle min psykolog ljuga om en sådan sak?

Det rör sig om en självbiografisk novell om vilken min fader skällde ut mig för. Därefter höjde jag rösten till honom och förklarade att: ”läs mellan raderna, för fan. Det handlar ju om hur mycket jag älskar dig och hur du hindrade mina självmordstankar!.”

Detta är alltså ett stort steg framåt för undertecknad. Jag har, på ett och många andra sätt, varit med i samtliga TV-kanaler tidigare, på ett eller annat sätt, till och med i en reklamfilm på dansk TV (för Harboe).

Men den här gången har man tydligen diskuterat och gett denna min novell oerhört god kritik utan att jag tidigare fått reda på att detta skulle ske. Men. All kritik är god kritik. Nej, inte alls. Men detta är en positiv överraskning!

Problemet är bara att novellen ifråga ännu är opublicerad samt att jag aldrig fick reda på att jag skulle vara med i TV även om man bara nämnde mitt namn, samt eventuellt läste upp novellen.

Fast detta är förstås inget problem.

Men enligt min psykolog ägde detta rum cirkus någon gång under februari-april – och min novell fick extremt god kritik (om nu sådan existerar).

Jag vet inte vad jag skall tycka eller säga eller anse eller förstå eller…

Jag kan bara glädjas, även om novellen ifråga ännu är opublicerad, och att jag väntar på svar, samt att detta har hänt.

Jag kan för närvarande bara glädjas!

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 7 juli, 2009.

Kommentera

 
