Marmeladkungens underliga och utvecklande veckoslut

Underliga resor och möten har inträffat de senaste dagarna.

Undertecknad Marmeladkung har i dagarna (i person) knutit litterära kontakter med Hans Persson, författare och bloggare på Du är vad du läser, samt Nicolas Krizan, illustratör och recensent för en mängd olika tidskrifter, antologier och böcker (i detta fall ex. bokomslag m.m.) – men också bl.a. Nova Science Fiction, en svensk SF-tidskrift som nyligen utnämts till till europas bästa SF-tidskrift. Nikolas har även publicerats i en mängd andra tidskrifter (bland annat Minotauren) och böcker/antologier.

– – – – – – – – – –

Det hela började enligt följande.

juli2009 (70)I onsdags åkte jag och min kusin, Johan Gustavsson, (foto till vänster) till Linköping – då han  skulle köpa en större mängd plastfickor, backinbords, och lådor för förvaring av större mängder serietidningar.

Jag följde jag med som moraliskt stöd, för att komma ut, se mig om, och därmed må bättre, träffa min kusin, samt för att träffa Hans Persson, vilken jag haft mycken kontakt med via mejl, samt via våra respektive bloggar. I dagsläget gör vi nämligen mycket bokaffärer, samt affärer med Magic the Gathering-kort, och nu – när jag ändå skulle till Linköping – ville jag gärna hämta en större mängd böcker och tidningar som jag skulle köpa, samt granska dennes bibliotek – vilket verkligen, minst sagt, var sevärt. Bland annat äger mannen ifråga kompletta uppsättningar av Jules Verne-magasinet, Häpna, Galaxy, Nova Science fiction, Nova Pocket, och mycket mycket mycket mycket mer. Det var minst sagt imponerande.

HansPersson

(På kortet till höger: Hans Persson. Fotograf: (en skakig) Fredrik F. G. Granlund)

– – –

Efter en längre tids besök hos Hans, och en hel del bokaffärer, samt affärer med Magic the Gathering-kort, reste jag och min kusin vidare till Seriebörsen i Linköping, där min kusin fick tag i det mesta han sökte – även trots att flera missöden inträffade. Bland annat slukade en bankomat/minuten min kusins Visa-kort och vi stod plötsligt utan pengar. Och detta utan orsak.

– – –

Sedan gick resan hemåt, mot sverige (läs Mariestad), och mot utlandet (läs Skövde)… Allt klart. Min kusin fick det mesta av vad han ville ha. Jag hade köpt en mängd Delta Science Fiction, en signerad Harlan Ellison-pocket, en mängd Robert A. Heinlein, James Blish, Stanislaw Lem, H. P. Lovecraft, Edgar Allan Poe, Sam J. Lundwall,  originalpubliceringar av Stephen King i diverse amerikanska tidskrifter och promotionmaterial, samt mycket, mycket mer. Nedan följer ett exempel på lite Kingmaterial (dock ej promotionprylarna) jag gjorde affär med:

kingtidskrifter

Att träffa Hans Persson i person var trevligt och intressant efter allt jag läst av honom, kommenterat på hans blogg och svarat på här rörande hans kommentarer.

Och, dessutom . . . när man lider av en depression (plus mer) är det inte helt fel att komma ut och se sig om i landet . . . Det skadar inte. Det är nyttigt. Dessutom var resan gratis för mig, eftersom min kusin ändå skulle åka till Seriebörsen och inhandla materiel för förvaring av serietidningar (vilket jag faktiskt förstår då jag samlat på serier sedan jag bara var en liten pojke – och då jag i denna dags datum äger en samling om över 2000 olika serietidningar, främst svenska, men också engelska, och en del sporadiska andra språk).

Jag och min kusin var borta ca. 11.10-22.00 den dagen (trots att vi var nyktra, hehe).

Jag kom inte hem. Jag sov utomlands. Tillbringade natten i min kusins soffa i Skövde – med tanke på det kändismöte jag hade att passa nästa dag.

– – – – – – – –

Under fredagen vaknade jag tidigt till filmen ”Return of the Killer Tomatoes”. En minst sagt bra början på dagen. Jag drack vatten följt av en morgontoalett och sedan bar det av till Skövde centrum där min kusin var tvungen att gå till banken för att ta ut pengar.

Jag hade stämt ett möte med Rickard Berghorn och Nicolas Krizan vid Skövdes stadsbibliotek (kulturhuset). Jag kom dit tidigt. Lånade en del Jules Verne-magasinet där Berghorn ingått, av vilka jag härnäst kommer att återpublicera en novell här på Marmeladkungen.

(Inom parentes kan här nämnas att bibliotekspersonalen blev nyfikna på oss och var sedan väl nyfikna, vilket vi ansåg smått skojigt.)

När Nicolas Krizan kom fattade vi alla genast tycke för varandra, samtalade om litteratur och livet och universum och allting – bara i STÖRRE skala. Eller om den nu var mindre? Det spelar ingen roll. Allt kändes naturligt.

Vi gick vidare till ett café i centrala Skövde där Berghorn och Krizan drack kaffe och fikabröd medan jag drack folköl, dels på grund av mitt psykiska tillstånd, dels på grund av min ekonomiska situation – ett sexpack 2,8 procentiga folköl kostar inklusive pant cirka 25 kronor, medan en kopp kaffe på ett café går på runt 18 kronor. Till detta ska man – och vill – oftast ha en bulle eller någon kaka, vilket i sin tur kostar minst 15 kronor. Jag är inte snål, men jag föredrar öl.

Och dessutom har jag precis – på min psykologs inrådan – tvärslutat med koffein.

* * *

Nu är det som så att jag inte kan avslöja vad som sades. Men det var mycket som bestämdes och mycket planer som diskuterades och vilka troligen lär införlivas. Enklare än så här kan det bli. Även svårare. Men detta var ett fantastiskt möte mellan oss tre. Det enda jag egentligen kan avslöja är att Nicolas Krizan är villig att hjälpa mig och Rickard i framtiden…

juli2009 (72)(På kortet: Nikolas Krizan håller på att signera böcker till fotografen Fredrik F. G. Granlund).

juli2009 (75)(Från vänster: Nicolas Krizan, Rickard Berghorn. Fotograf: Fredrik F. G. Granlund)

juli2009 (76)

(Från vänster: Nikolas Krizan, Fredrik F. G. Granlund. Fotograf: Rickard Berghorn.)

* * *

Efter drygt två timmar tvingades jag att avvika från detta möte, för att närvara vid min kusins fars 60-årskalas, vilket även det var oerhört trevligt.

Så det var kort och gott två väldigt goda dagar innan dagen då min son skulle fylla ett år. Och dagen efter (19 juli, 2009) hade han varit död i exakt fem månader (idag 19 juli, 2009).

Kontenta: Det var två oerhört bra dagar, följt av två väldigt påfrestande.

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 19 juli, 2009.

Kommentera

 
