Marmeladkungens deviser, DET FJÄRDE FGORDET:

F. G. – när du får oväntat besök.

Det fjärde FG-ORDET:

Försöker du skapa: vad du än gör, tavlor, dikter, noveller, romaner. Lyssna inte på dina föräldrar eller kretsen runtomkring dig. Om de säger att något är dåligt är det (i allmänhet) bra. Om de säger att det är bra är det (återigen i allmänhet) maximalt mediokert.

Med andra ord: lita inte på de närstående!

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 21 juli, 2009.

4 svar to “Marmeladkungens deviser, DET FJÄRDE FGORDET:”

  1. Som Bukowski sa om skapande: ”Om föräldrarna gillar det är det dåligt, om snuten dyker upp är det bra.”

    Gilla

    • Jag tänkte faktiskt nämna exakt det citat du nämner. Är själv ett stort Bukowski-fan, men jag var smått onykter vid tillfället. Men när du nu påminner mig om detta. Tja, det är väldigt tänkvärt. Bara det att jag helst inte vill ha hem polisen när jag skapar något gott. Jag är konstig på många sätt – men inser att jag är så konstig att jag de facto inte önskar myndighterna hemma hos mig – även om jag inte gjort eller gör något sådant fel.

      I Bukowskis fall var det för övrigt (inte) lite sjukt: han pryglades av sin far under barndomen och led av svår, extremt svår Acne. Jag förmodar dock att du läst honom, varför jag inte skriver vidare om detta ämne.

      Hur som helst en underbar personlighet. Har du inte redan sett dokumentärfilmen ifråga – ladda ned den: Born into this. Det bästa jag sett av och om honom! Den rekommenderar jag skarpt – det var faktiskt den som fick mig att fastna för – och läsa allt (jag kommit över) av – Charles ”Henry”/”Hank” Bukowski.

      Väl mött.
      F. G.

      Postscriptum: Har du någon möjlighet att ta dig till Mariestad i sommar? Se vad jag skriver till Martin Andersson nedan. Svara gärna privat. Du har min mejladress.

      Gilla

  2. Förbaskat klokt sagt! Om fler människor kunde följa det skulle vi slippa se så många pinsamheter i Idol (som jag ändå inte tittar på, men ibland drabbas jag av en trailer).

    Gilla

    • Tackar, tackar. Har du någon möjlighet att ta dig till Mariestad i sommar? Träffa mig och en mängd andra författare/litterära personligheter. Jag och Berghorn har börjat samtala om detta, och Mariestad ligger ju mitt i landet, ungefär lika långt från Stockholm som från Göteborg och Malmö/Lund etc. med bra tåg/buss-förbindelser. Annars kanske vi tar det hela i Göteborg, om det är ok. Fast då kanske några av oss behöver sova över hos dig. Hur har du det i sommar, Martin? Hör gärna av dig privat.

      F. G.

      Gilla

Kommentera

 
