Ett tack till Marmeladkungen i senaste Lovecraft-boken: Vid vansinnets berg (Alastor Press)

Jag är en egoist.

Jag suger åt mig det goda som händer mig.

Dock betydligt mindre än det onda som sker i mitt liv. Allt som sker mig som är ont kastar en skugga över det goda. Så har det varit länge. Alltför länge. Alldeles för länge.

Men i och med att jag nu här på Marmeladkungen har skrivit om hur jag hjälpt till med omslaget (text och typografi) till den senaste Lovecraftboken, Vid vansinnets berg (Alastor Press, 2009), så måste jag även nämna att jag fick ett signerat exemplar i måndags, och till min (läs och häpna) STORA glädje har man på förlaget valt att bland annat tacka mig i boken:

MED STORT TACK TILL MARTIN ANDERSSON, FREDRIK F.G. GRANLUND OCH B A SVENSSON SOM GJORT DENNA UTGÅVA MÖJLIG.

För mig är detta STORT. Det är första gången i ett sådant här stort sammanhang mitt namn förekommer, där jag även tackas efter att ha haft med en tumme i spelet…

Och, dessutom, efter att ha börjat läsa boken ifråga, kan jag förtälja att däri ingår en mängd intressanta (bl.a. självbiografiska) texter som inte ens jag läst av Lovecraft, för första gången översatta till svenska.

Volymen är i sig omfattande, och oerhört attraktiv, varför jag rekommenderar att ni genast går till Alastor Press hemsida och köper ett exemplar innan den första upplagan tar slut. För som alltid betingar Lovecraft-böcker ett högt antikvariatiskt värde, även om bara någon enstaka novell ingår. Så skynda fynda denna extremt välgjorda bok till vad som i framtiden kommer att anses vara ett vrakpris: 150 kr inkl moms och porto. Kan det bli billigare för en sådan här snygg, ovanlig och välgenomarbetad utgåva?

lovecraft_090605

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 22 juli, 2009.

3 svar to “Ett tack till Marmeladkungen i senaste Lovecraft-boken: Vid vansinnets berg (Alastor Press)”

  1. Jag fick den i dag! Himla fin utgåva!

    Gilla

  2. Oerhört fin utgåva, det må även jag säga! Jag har sträcktläst den, och har bara din översättning av Appendix kvar att läsa (vilket jag läst tidigare under sämre översättning). Vi är inte helt dumma du och jag – eller också är jag dum och du mindre dum. Jag vet inte…? Jag tycker hur som helst mycket om dig, min vän. Kul att vi båda hade fyrtiotvå fingrar med i spelet gällande den här boken. Hoppas du/Ola skickar ett ex till S. T. Joshi. Vore intressant med info från honom rörande utgåvan.

    Mvh, F. G.

    Gilla

  3. Den trillade ner i lådan för nåpgra dagar sen, yey!

    Gilla

Kommentera

 
