En marmeladutläggning om den här sommarens väder

Det här lär vara – nej, det är – den värsta sommaren jag någonsin genomlevt, vilket ni som följer min blogg, och med tanke på vad som inträffat i år, måste förstå. Någon längre utläggning om detta är överflödig: nya läsare förstår snart om ni kikar runt lite.

Men samtidigt som det är den värsta sommaren jag genomlevt, med tanke på vad som inträffat under våren, är det sett till vädret enligt min åsikt kanske en av de underbaraste.

Naturligtvis skiljer jag mig här från de allra flesta andra – för visst önskar man i allmänhet solsken och värme, möjlighet till att ligga och dra sig i solen, få solbränna, kunna gå och bada på sandstränder, festa vid vattnet under aftnarna osv.

Men faktum är att jag nu är sanningsenlig. Jag älskar regn när det är lite småvarmt. Lukten av våt asfalt, nyklippt gräs när det precis har regnat, mycket syre i luften, långa promenader i skog och mark, stadskärna och mellan uteställen, det kan inte bli mycket bättre än vädret är just nu, när man kan traska runt utan paraply och låta tårar komma utan att någon egentligen, med säkerhet, kan lägga märke till det.

Fast det är egendomligt hur en sommar som är den värsta och hemskaste i ens  liv samtidigt vädermässigt kanske är den bästa.

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 28 juli, 2009.

Kommentera

 
