Marmeladkungens ovanliga helg – om kändisar från Mariestad

Jag har känt det hela mitt vuxna liv.

Men det är svårt att sluta förvånas över hur många kändisar som de facto kommer från – eller härstammar från någon (för)ort strax utanför – Mariestad.

Kanske mer underligt är hur många av dessa jag på något sätt lyckats frottera mig med under åren, samt hur många kändisar man då och då faktiskt stöter på i denna stad om (inklusive förorter endast) drygt 26-27 000 invånare – och hur många oftast dolda och gömda kändisfester som existerar, samt hur många berömda musiker som faktiskt kommer från och/eller uppträder här.

Om man nu bortser från mina kända släktingar kan jag till exempel nämna Elin Kling som jag växt upp tillsammans med; modedrottningen från Mariestad som slagit igenom stort på de allra flesta sätt och vis, Jan Rippe från Lyrestad (Galenskaparna & After Shave), Birgitta Andersson (bland annat känd som Doris i filmerna om Jönssonligan), Björn Rosenström (Trubadur/ musiker från Mariestad), Stefan Jarl, regissören bakom Mods-trilogin (Götene/Lugnås), illustratören Nicolas Krizan (Skövde), TV-profilen Fredrik Wikingson (High Chaparall, 100 höjdare, m. m.) från Otterbäcken, och för att inte tala om en mängd hockeytalanger (Mariestad var förra säsongen med i hockeyallsvenskan), spjutkastaren Dag Wennlund, samt den nu ytterst högaktuelle tennisspelaren Robin Söderling från Tibro – och, när vi ändå är, varför inte komikern Robert Gustavsson från Skövde.

Detta är bara några namn. För området kring Mariestad har uppenbart även blivit något av ett mecka för konstnärer. För här finns en stor mängd ateljéer där artister ställer ut sina verk, varav bland annat en konstnär, intressant nog, bland annat målar med sitt eget blod, tavlor som ställs ut på ateljén Splace, och för att inte tala om alla de trevliga konstnärer som håller till över Stadsbiblioteket och verkligen var och en har en egen stil – det verkar helt enkelt som om det är något särskilt med Mariestad och de mindre orterna/förorterna häromkring.

Personligen har jag lärarexamen för grundskolans högre åldrar och gymnasium – och jag har som vikarie undervisat på i det närmaste samtliga skolor häromkring. Och i lördags träffade jag många före detta elever. Bland annat en modebloggare som berättade om hur han uppfattat mig som lärare, samt att han nu flyttat till Monaco och sedemera skriver en populär modeblogg: Style by Marcus.

Och den här Marcus var – och är – en trevlig bekantskap. Jag kan inte – och ska heller inte – påstå att jag minns alla mina elever, för det rör sig, trots att jag bara haft vikariat, om extremt många – och det är naturligtvis omöjligt att minnas alla. Samtidigt ändrar unga människors utseende ständigt och hastigt (och dessutom är jag sällan ute – men när jag är det är jag inte alltid  riktigt nykter).

Men intressant i sammanhanget är att denne Marcus tydligen träffat, och troligen känner, modedrottningen Elin Kling, samt att han påpekade att min stil var totalt moderiktig sett till år 2009. Problemet kanske är – men är verkligen inte – att jag länge klätt mig på det sättet och att jag i det närmaste köper alla mina kläder i Second Handaffärer, helst sådana där all profit går till välgörande ändamål.

Men nu får inte läsaren inte misstolka mig: det handlar inte om att jag är snål, även om jag i många fall måhända bör anses vara det. Det handlar snarare om att jag saknar stil – och just därför (nu uppenbart eller kanske tydligen) har en stil. Och enligt denne modebloggare en tidsriktig sådan.

Min före detta elev, den nu framgångsrike Marcus, tog kort på mig, och vi får väl se om han demonstrerar min stil på sin blogg. Då återkommer jag säkerligen här och skriver om det, även om mode inte är min grej.

Men tills dess vill jag efter att ha kikat runt på hans blogg rekommendera mina marmeladläsare att kika på ett inlägg han gjort där han betygssätter Stephen Hawkings moderiktighet. Detta anser jag är riktigt skojigt, och naturligtvis bra. Mer sådant Marcus! Här läser ni det inlägget. Detta är trevligt även om man inte är intresserad av mode – eller ens fysik/naturvetenskap. Rekommenderas varmt.

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 28 juli, 2009.

Kommentera

 
