Nyinspirerad prosapoesi från marmeladkungens penna

Den här dikten kallar jag:

JAG ÄR SJUK I HUVUDET OCH ÄR EN STOR SKIT

(eftersom jag precis läst följande av en stor författare:

”Man kan polera en skithög hur mycket som helst,

men det kommer ändå att vara en skithög.”)

När jag stoppar handen i högerfickan där
mina cigaretter och tändaren alltid är
finner jag bara godis och en tändare

Jag stannar upp, hör katternas tjut, min
kvinnas snarkande, hennes tankar om att jag
borde gå och lägga mig bredvid henne och

smekas, vara tyst, men
när jag bara har en tändare, en mängd godis,
det är lakrits,salmiak

och det äter inte katterna,

då, måste jag leta efter mina cigaretter,
men de finns alltid i den här fickan och
det är därför jag är den jag är, det finns inte

något bättre än att vara den man är och
sträcka upp händerna mot himlen när det
regnar, oavsett om man är kort eller smal

lång eller smal eller fet, vansinnig eller klok

flummig eller skärpt

Det finns inget som gör en människa  till mer eller mindre än

vad hon är

***

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 11 augusti, 2009.

2 svar to “Nyinspirerad prosapoesi från marmeladkungens penna”

  1. Bra, jag gillar den. En malande osäkerhet som utmynnar i en klackspark.

    Möjligen kunde sista raden strykas, den kändes lite onödig. Kändes alltför förnuftig, rimmar inte musikaliskt med det som var strax före.

    Gilla

    • Jag bugar och bockar abstrakt. Har dessutom lytt ditt råd, Lennart. Den sista raden är nu borta – underbart.

      Problemet kanske är att jag skrev dikten på fyllan för ett par veckor sedan och sedan redigerade under liknande inflytande, varför det inte är något större poetiskt verk, men ändock en Marmeladkungendikt.

      Bästa

      F. G.

      Gilla

Kommentera

 
