Oväntad utflykt till Fjällbacka = mer sug att skriva om Mariestad?

I lördags var jag i Fjällbacka. Något min älskade kvinna, Jennifer, verkligen tjatat om under de drygt två år vi varit tillsammans – att jag ska föja med just dit och se vad hon upplevde när hon var yngre, kika på det hus i centrala köpingen där hennes släkt har ett hus och där släkten, eller rättare sagt, de tre/fyra systrarna nu fått ärva.

Det var ett ett igenväxt ruckel, som inte ens hade en grind. Man tvingades hoppa över ett staket och en mängd snören samt en igensnörad postlåda. Men resan var oerhört trevlig – även om jag sov/vilade mestadels av tiden – men det viktigaste var att jag och min kvinna kom ut tillsammans, samt att detta var något hon hade velat sedan vi träffades 2007.

Det var underbart!

Dessutom fick jag ta de böcker jag önskade. Och om vi hade haft en släpkärra med oss hade jag tagit samtliga. Nu tog jag knappt sex papperskassar med vad jag trodde var värdefulla böcker. Dock har jag nämnt till släkten att jag vill ha allt om de ändå är där, vilket jag hoppas blir fallet. Men nu vill jag också ha samtliga möbler, och hoppas att jag kan få det om det ändå ska kastas.-.

* * *

Vad avser författarinnan på orten vill jag påstå att jag anser att det jag läst av Camilla Läckberg inte är bra. Jag vill närmast jämföra henne med Björn Hellberg. De är båda stora, men skriver oerhört tråkigt. Och, Camilla, om du läser detta – kommentera gärna!

Men naturligtvis är jag avundsjuk på denna författarinna. Det är inget snack om saken. Jag är avundsjuk och vill nå dit! Denna kvinna skriver om sin hemort och gör sin sak, och det slår, och det blir översatt – och naturligtvis inskaffade jag – på sätt och vis – ett signerat exemplar nu i Fjällbacka.

Om om sedan en liten nolla som undertecknad inte tycker om vad Camilla Läckberg skriver, inte skriver, hur hon skriver, eller hur hon inte skriver, tja, det spelar liksom ingen som helst roll. Jag är bara avundsjuk. Men jag kommer att komma dit – och längre!

080820091646

080820091647

080820091648

080820091649

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 11 augusti, 2009.

Kommentera

 
