Två bra nya boksläpp på svenska

Bakhåll förlag har nu två nya intressanta titlar som bör uppmärksammas:

dharmaJack Kerouacs roman Dharmadårarna i nyöversättning av Mats Zetterberg och med efterord av Tomas Polvall.

”En av författarens mest uppsluppna och lättillgängliga böcker. Han tjuvåker med godståg till San Francisco och söker upp gamla vänner att festa loss med på barer och stränder, diverse författare och musiker och bekymmerslösa flickor i en enda röra. Han drar ut i naturen med poeten och vildmarksfantasten Gary Snyder (i boken kallad Japhy Ryder) som inviger honom i hisnande zenbuddhistiska visdomar om vår gåtfulla tillvaro. De klättrar i berg och sover under bar himmel intill porlande bergsbäckar.”

Texten ovan är citerad från bokförlaget Bakhålls hemsida.

gemenskAHans Blomqvist: Gemenskapen har sina demoner och ensamheten sina – Essäer om Franz Kafka.

”I tio högintressanta essäer berättar Hans Blomqvist om fenomenet Franz Kafka. Hade Kafka Aspergers syndrom? Hade han överhuvudtaget något sexliv? Upplevde han sig som jagad av demoner? Deltog han aktivt i anarkisternas möten i Prag? Vad gjorde han på jobbet? m m.”

Texten ovan är citerad från bokförlaget Bakhålls hemsida.

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 14 augusti, 2009.

7 svar to “Två bra nya boksläpp på svenska”

  1. Toppenböcker! Avklarade Kafka igår och har nyss påbörjat Kerouac.

    Gilla

  2. JW –

    Jag bugar och bockar abstrakt för kommentaren. Detta är verkligen författare att läsa och läsa och läsa om och och studera…

    Hittade förresten för några dagar sedan Naked Lunch av William S Burroughs för en krona (!) The corrected text i amerikansk storpocket med förord av, tja, du vet vem. Boken ifråga har jag naturligtvis läst sedan tidigare, men om inte deu gjort det – gör det. Rekommenderas!

    Avgudar för övrigt Kafka men Kerouac har jag inte läst så mycket utav så att jag anser att jag kan uttala mig om hans verk. Men detta är, som sagt, och minst sagt, två mycket intressanta böcker vilka jag förstås kommer att läsa – förr eller senare.

    Mvh, F. G.

    Gilla

    • Kerouac påminner en hel del om Bukowski, både i stil och innehåll. Samma luffarromantik och vindrickande.

      ”The Naked Lunch” är en också en mycket bra bok, men det var ett tag sen jag läste den sist. Burroughs var ju först med Cut-up-tekniken, om jag inte minns fel. Gillar även filmen av Cronenberg, även om den skiljer sig en hel del.

      JW

      Gilla

      • Du vet väl, förstås, att Ulf Lundell skrev Jack på grund av Kerouacs On the Road! Det är ju dessutom orsaken till varför boken heter Jack – den är döpt efter skribenten Jack Kerouac…

        För övrigt gillar jag filmatiseringen av Naked Lunch skarpt. Riktigt obehaglig. Tyvärr har jag inte läst the corrected text, och detta med cut-up tekniken. Jag förstår hur det ska fungera, men har själv inte lyckats läsa mig till de dolda meningar/innebörder som ska finnas i boken.

        Slutligen kan jag nämna att jag föredrar Bukowski framför Kerouac. Har du inte sett dokumentären Born into this – gör det. Det var så jag fastnade. Snacka om att leva… eller att inte leva…? Hur som helst så jäkla intressant dokumentär att jag numera läst samtliga böcker (?) som är översatta till svenska, samt en del på engelska (även diktsamlingar).

        Bästa

        F. G.

        Gilla

  3. Jodå, ”Born into this” har setts åtskilliga gånger. Föredrar också gamle Buck framför Jack.

    Har du förresten sett avsnittet av den franska tv-showen (Les Apostrophes, tror jag den hette), ngn gång från 70-talet, då Bukowski är med och har fått rejält innanför västen, så mycket att han måste lämna showen? Riktigt rolig, finns att se på youtube. Kolla upp den!

    Gilla

    • Det är – om jag inte missminner mig – lite av avsnittet med i Born into this, men jag har inte sett hela avsnittet. Däremot läst om det i Bukowskis Chinaski-förklädnad. Måste ses. Har du en länk att skicka blir jag ännu mer tacksam.

      Gilla

  4. Javisst, länk kommer här:

    Tyvärr är det inte textat.

    Gilla

Kommentera

 
