Töreboda 100 år (4 september 2009) med Kronprinsessan Victoria

Jag brukar var eller varannan vecka åka till Törebodas vårdcentral för kognitiv beteendeterapi, och i dag blev jag överväldigad direkt när jag kom på bussen: den var i det närmaste full.

Och med ett visst mått social fobi är detta jobbigt, och särskilt när man inte är förberedd på det. Så jag drog ned kepsen och tog på mig solglasögonen, läste och försökte koncentrera mig på William Beckfords Vathek . . .

* * *

Väl framme i Töreboda gick jag den vanliga vägen mot vårdcentralen, men det var inte som vanligt: överallt avspärrade vägar och människor och poliser – och artister som framträdde. Man bjöd på tårta, glass och sång. Kronprinsessan Victoria sjöng med små flickor, visade upp sig och åkte runt i Limousine och kikade på Köpingen från olika håll.

* * *

vickanbukett380När mitt möte var över, och i väntan på bussen hem, stod jag ett stenkast från vår blivande drottning och ringde då Jennifer. Jag tänkte gå fram till Kronprinsessan och be henne hälsa på min kvinna och åtminstone säga hej till henne i telefon, vilket vår blivande drottning med all säkerhet hade gjort i denna situation.

Men, med vår vanliga otur svarade inte min kvinna. Ingen mottagning eller så talade hon just då med någon annan.

Tanken var dock god. Väldigt god.

Och mötet på vårdcentralen gick bra – jag lär mig alltid mycket. Kognitiv beteendeterapi är vägen. Åtminstone en av vägarna. Och åtminstone än så länge . . .

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 5 september, 2009.

Kommentera

 
