En vakenmardröm för en författare

Papper och penna i all ära, men när man kommer hem mitt i en lördagsnatt, mår dåligt och vill skriva av sig, transkriptera vad man har i fickan, plockar fram pappren man skrivit dikt- och novelluppslag på under utgång och/eller när man träffat vänner och annat sedan både fredag och lördag och till och med tidigare och verkligen vill anteckna detta på datorn, något man planerat sedan flera dagar tillbaka, och tillika skriva ett blogginlägg, och då man börjar och blir avbruten – av att tangentbordet inte fungerar, av en orsak man inte förstår, en galen orsak, något som hänt, en orsak utan orsak, och man verkligen är inställd på detta, man vill verkligen – då mår man inte gott.

Det visade sig att mitt tangentbord – ett Microsoft (ogillar detta märke, men tangentbordet är bra) Natural Ergonomic Keyboard 4000, återigen slitits ut. Troligen med vissa virus min dator visade sig ha. Inte det trevligaste när man verkligen vill skriva. Det är det tredje tangentbordet av samma märke och serie jag slitit ut. Men förra gången var det i och för sig – i ärlighetens namn – en vän som spillde ut öl över det.

Idag, under måndagen, gick jag till min lokala datafirma, DVR-data, och kritade ett splitternytt, exakt likadant tangentbord, a´495 kr, vilket jag lovat att betala den 27:e, när jag får pengar nästa gång. Inte kul. Men nödvändigt.

För dessvärre klarar jag mig helt enkelt inte utan tangentbord och möjligheten att skriva. Ett beroende värre än de allra flesta droger i mitt universum. Som tur är tycks jag ha lyckats lägga de(t) virus jag hade i exil, vilket bara det är underbart.

Och det har inte varit enkelt. Jag mår inte bra psykiskt. Min laptop (en IBM från Chalmers/Göteborgs universitet) är sedan länge kraschad – i. e. hårddisken. Det kostar cirka 1100:- att med affärens hjälp köpa en ny och få den installerad tillsammans med Windows. Cirka 700:- att göra det själv. Frågan är bara om det är värt det. Jag behöver ingen bra laptop, bara för att ha med mig och skriva på. Och min nuvarande kraschade är helt adekvat för Word, anteckningar, OpenOffice och dylikt. Frågan är bara hur jag ska göra: laga eller inte, köpa en ny(are) laptop på avbetalning eller dylikt. Jag vet inte hur jag ska göra. Kan helt enkelt inte ta mer saker på avbetalning. Har knappt så jag klarar mig nu. Och min dåliga ekonomi är en av orsakerna till detta.

Men nu – äntligen! – fungerar min dator igen. Tack för det televerket.

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 14 september, 2009.

Kommentera

 
