jag existerar inte

jag vet inte vem jag är.

Jag är en eller många paradoxer: en existentialist som inte har något val; en kristen polyteist som därmed bryter mot det första Budordet; en författare utan ord; en meningslös människa utan mening; en idiot savant som inte har något bättre för sig än att blogga; en knarkare utan knark; en alkoholist utan alkohol; en vansinnigt arg människa som är en uttalad pacifist och som håller detta; en människa som tar emot samhällets hjälp (OCH STRYK) utan att ta emot den; en man som försöker förändra sig men som ständigt straffar sig själv; en självdestruktiv man som bara vill vara sig själv när han inte vet vem han är; en idiot som skriver och som blir publicerad när han inte kan skriva; en meningslös individ som mest bara upplever tomhet och meningslöshet.

Jag vill slå sönder Eiffeltornet; banka sönder det lutande tornet i Pisa, slå hål i den kinesiska muren; äta upp Sfinxen i Egypten och sparka omkull pyramiden i Gaza; jag vill förstöra de gamla templen i Egypten, ja, äta upp dem med mina tänder; variera något när tänderna slitits ut, och slutligen använda mina tånaglar för att förstöra dessa vackra byggen; och jag vill spränga Globen; ja spränga de största byggnaderna i världen; jag vill variera mig, kanske till och med vara dum och glömma vem jag är för en stund och äta upp något litet monument, kanske Stonehenge, kanske de gamla ruinerna av Parthernon i Athen, eller kanske Colosseum i Rom, eller kanske Ingrid Bergmans monument i Fjällbacka, eller kanske bör jag bara pissa uran på Olof Palmes grav medan jag sjunger Du Gamla du fria. Långsamt. Det är inte enkelt att vara jag. Det är inte enkelt att vara jag.

Men vem fan är jag?

(Nästan alla hatar – eller borde hata – mig. Jag är en av dessa).

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 3 oktober, 2009.

4 svar to “jag existerar inte”

  1. Svar: du är Ett Skapande Jag i Ett Evigt Varande Nu.

    Du är ett virtuellt JAS-plan: instabilt och lätt för att störta, men när du väl flyger så FLYGER du!

    Gilla

  2. det är lugnt, vi hatar dig allt vi orkar.

    Gilla

Kommentera

 
