Marmeladkungen HAR PROBLEM

Det är väl ingen nyhet för någon att jag har problem? Jag mår inte bra. Det är mycket i mitt liv som inte är bra. Det är väldigt mycket i mitt liv som inte är bra. Även om jag, för att nämna några saker, har min kvinna som jag älskar över allt annat och delar all sorg med, samt det faktum att jag vad jag skriver i allmänhet publiceras.

Detta kan dock naturligtvis vem som helst som är deprimerad och som äter antidepressiv medicin påpeka.

Skillnaden är att jag och min kvinna fått och sedan förlorat ett barn.

Därför särskiljer vi oss väldigt gentemot de allra flesta andra par.

Personligen mår jag för närvarande så dåligt att jag knappt ens kan skriva något här.

Men för er som undrar: jag ändrar nu min antidepressiva medicinering efter en överläkares ordination och upplever mer biverkningar än på länge. Och för er som inte varit så deprimerade att ni tvingats till att nyttja psykofarmaka kan jag kort och sammanfattande nämna att när man börjar med ett nytt läkemedel tar det minst två-tre veckor (ibland mer) innan den antidepressiva medicinen gör någon som helst effekt. Då måste man stå ut med läkemedlets biverkningar, vilket i allmänhet gör att ens depression förvärras (ex extrema självmordstankar9.

Problemet är, såsom i mitt nuvarande fall, att man i det närmaste alltid får en förstärkt depression, vilket vill säga en gravare och djupare version av det man upplevt tidigare – innan det nya läkemedlet gör någon som helst effekt.

Det gäller att stå ut.

Och det är verkligen knappt att jag gör det.

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 24 oktober, 2009.

Kommentera

 
