En av mitt livs värsta veckor

I måndags kväll hände en så obeskrivligt svår sak att jag inte kan skriva om det, med tanke på inblandade parter. Detta resulterade dock hos undertecknad i något av ett nervöst sammanbrott. Men som tur är – och det är inte alla som har sådant lycka – var att människor i min närhet ställde upp på mig, så jag slapp att vara själv. Vem vet hur det då hade gått?

Och när jag inte trodde det kunde bli värre räddade jag en vän från att dö två gånger om under onsdagens morgon. Mannen ifråga, som ställt upp och varit med mig, talat med mig om vad som hänt, insett att jag inte borde vara ensam, drabbades av först ett, och sedan ytterligare ett epilepsianfall (eller något dylikt). Jag tvingades brotta ned honom, hålla honom, lägga honom i framsida sidoläge, torka spyor, ge honom hjärt- lungräddning när han slutade andas, samt konstgjord andning, emellanåt medan jag torkade bort fradga och spyor från dennes mun; samt medan jag sprang fram och tillbaka och ringde 112, sjukvårdsupplysningen, tre sjuksköterskor jag är bekant med samt en personlig assistent – för att få råd.

Han överlevde. Och jag vet inte hur jag ska må. Jag upplever mig såsom något mer värd nu, men har drabbats av ytterligare en svår chock, varför jag kanske inte hör av mig till er som undrar hur det är med mig på ett tag. Dessa två händelser har nämligen verkligen tärt på mitt psyke och jag har i det närmaste bara sovit sedan i torsdags morse. Min depression är inte direkt bättre trots denna heroiska, lyckade insats.

Alltså. Två chocker på ytterst kort tid. Jag kan bara inte sluta på att jag kunde rädda livet på denne man och inte på min son. Samtidigt förvånas jag över min inomboende godhet. Jag insåg under tiden att jag skulle gett livet för denna människa.

Ni som vill veta ytterligare får kontakta mig via mejl eller telefon/sms. Men det är inte helt säkert att jag orkar svara.

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 31 oktober, 2009.

Kommentera

 
