Marmeladkungen verkar ha gjort en ytterst korrekt bedömning

Det var egentligen en ren slump, men jag råkade kika på kanal 5 i lördags natt. Och döm av min förvåning: en fantastikgala där man delade ut pris till bästa filmer inom fantsay/sf, och skräck.

Och nu när Marmeladkungen dessutom för inte länge sedan uttalat sig om att Drag me to Hell måste vara det här årets – och på många, många år – bästa skräckfilm. Tja. Jag är galen, och det är inte ofta jag har rätt. Här läser ni vad jag skrev den 22 september.

Filmen ifråga var till min stora glädje nominerad i mängder av kategorier: mest skrämmande kvinnliga biroll, bästa manliga huvudroll (Justin Long), och till mycket annat. De små priserna gick till ynkliga kräk till skådespelare såsom Megan Fox i Transformers 2: Revenge of the Fallen.

Megan-Fox-14

(Jag skriver så här eftersom denna kvinna mest bara verkar trött i filmen, det är som om hon bara är ögongodis för dagens ungdomar; och lustigt nog sade hon även under galan att hon fått en karriär tack vare Transformers-filmerna. Inte att undra på!) .

Men till min stora glädje vann Drag me to Hell pris för årets bästa skräckfilm, samt för bästa manus/regi (Ivan och Sam Raimi).

Jag ska inte säga att detta tyder på god smak från Marmeladkungens sida, för det var ju inte direkt svårt att inse att – när man i ett tidigt skede sett filmen ifråga –  , men jag vill påstå att det på något plan handlar om detta.

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 3 november, 2009.

Kommentera

 
