Marmeladkungen, Fredrik F. G. Granlund, har vunnit Vetsagas essätävling för 2009

Nättidskriften Vetsaga anordnade 2009, med stöd från Stiftelsen Alvar Appeltoffts Minnesfond, en essätävling med 5.000 kronor som vinstsumma, och i samarbete med föreningen Catahya ett ungdomspris på 1.000 kronor för att uppmuntra kritiskt tänkande kring och skrivande om science fiction och fantasy. Bidragen skulle vara inne senast 15/6 2009.

I ungdomskategorin belönades Viktor AnderssonsKärlek i en värld som alltid faller sönder”, som nu finns att läsa på Catahya – och efter mycket om och men har det visat sig att eder Fredrik F. G. Granlund de facto vunnit essätävlingen ifråga samt de 5 000 kronorna.

Vinstpengarna går till mitt fortsatta författarskap i form av en ny laserskrivare med kopiator/scanner, ny hårddisk 1,5 tb, lagning av min laptop och kartong efter kartong efter kartong med A4-papper för utskrift och inskick av mina romaner under året.

Essän är betitlad ”Jag, Cyborg?” och är till stor del självbiografisk – alltså avslöjar jag en hel del om min egna person (vilket ni som följer Marmeladkungen med säkerhet inte känner till). Ni läser min prisvinnande essä på Vetsaga här. Nu hoppas jag på många läsare; kommentarerna börjar redan komma lite undan för undan, sporadiskt, men alldeles särdeles tacksamt. Fortsätt gärna att kommentera.

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 20 januari, 2010.

13 svar to “Marmeladkungen, Fredrik F. G. Granlund, har vunnit Vetsagas essätävling för 2009”

  1. Grattis!

    Gilla

  2. Hjärtliga gratulationer till din vinnaressä på vetsaga!

    Jag hittade inte din e-postadress, så jag skriver här istället.

    Jag har läst din text och den är ypperlig. Om en usel text hade spöat mig hade jag som vanligt blivit rosenrasande, men inför en sådan här vinnaressä är det bara att bita ihop och lyckönska… 🙂

    Med vänliga hälsningar,
    Torbjörn

    Gilla

    • Miljoner och ett tack för detta ditt tidiga gratulerande. Kanske är jag inte tillräckligt tydlig med min mejladress, anson@passagen.se … Ska försöka se över det när tid finnes.

      Sedan mycket trevligt att du finner min text ”ypperlig”, naturligtvis. Resterande du skriver förstår jag mycket väl – är väldigt nöjd över att återigen ha blivit en prisbelönt författare.

      Mvh
      F. G.

      Gilla

  3. Grattis! 🙂

    Gilla

  4. You did it! Congrats.

    Gilla

  5. Stort grattis F.G.!

    Gilla

  6. Wow! Du har drabbats av ungefär samma fraktur som Stephen King. Det är imponerande! Jag fyller år på nästan samma datum som Greta Garbo är född. Vi kanske borde göra något tillsammans?

    Gilla

    • Jag förstår ironin, och kanske har du rätt – att jag borde utelämnat detta i essän. Men du har däremot ett fel i ditt påstående: Stephen King drabbades av ungefär samma, ytterst allvarliga höftskada som undertecknad, _inte_ tvärtom. 😉

      Gilla

  7. intressanta resonemang, gratulerar till vinsten

    Gilla

  8. Men grattis på dig!

    Gilla

Kommentera

 
