Tidskriften Mitrania läggs ned

Jag erhöll tyvärr i dagarna ett brev från redaktören Robert Andersson på fantastiktidskriften Mitrania vari jag kunde läsa att tidskriften läggs ned. Orsaken anges vara brist på tid och redaktionellt material.

Det är riktigt tråkigt, ja, rentutsagt hemskt, att Minotauren (som utgavs/utges av Rickard Berghorn och Aleph Bokförlag) och Mitrania inte längre publiceras. Dock har jag viss förståelse; det tycks vara en otacksam uppgift att verkligen försöka för fantastiksverige. Onödigt otacksam, om man frågar mig. Tycker ändå att dessa fantastiktidskrifter behövs, och särskilt för oss som är intresserade av ett så nischat fält som fantasy, science fiction och skräck faktiskt är.

Återstår att läsa är nu, om jag nu inte missat något, tidskriften Eskapix, som utges av Henrik Holmström, samt Nova Science Fiction med John-Henri Holmberg bakom rodret.  Sedan har vi förstås den finlandsvenska Enhörningen, samt Subaltern och en del nättidskrifter såsom ex. Vetsaga, men jag anser mig i dagsläget ännu inte, åtminstone inte med något av min heder i behåll, kunna uttala mig om dessa mindre. Tyvärr. Skärpning på mig! Bums! Jag får ta detta i ett annat blogginlägg: att lista och kommentera de mindre nättidskrifterna.

* * *

Jag får se till att skaffa ISSN-nummer till Marmeladkungen och verkligen lägga manken till så att detta enligt planen blir en ”riktig” nättidskrift. Det var ett tag sedan jag professionellt tog tag i och publicerade någon av läsarnas texter. Jag har en del, och fler kommer.

Tills dess: skicka mig gärna texter till Marmeladkungen. Ni når mig på anson@passagen.se !

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 9 mars, 2010.

9 svar to “Tidskriften Mitrania läggs ned”

  1. Enhörningen också. Att den publiceras i Finland spelar ju ingen större roll.

    //JJ

    Gilla

    • Mycket bra att du påpekar detta. Jag skrev blogginlägget väldigt snabbt inatt som en paus från ett mastodontprojekt, en essä jag arbetar på tillika inom kort har deadline på (skriver för övrigt fortfarande och kommer att fortsätta ett bra tag till). Naturligtvis borde jag (som vanligt) ha varit noggrannare och nyttjat mina egna länkar under rubriken ”TIDSKRIFTER”. Länkar ska jag lägga till i detta inlägg, inom kort – och naturligtvis även lägga till Vetsaga, vilket jag tydligen har glömt.

      Varför jag glömde Enhörningen beror nog dock på att jag aldrig sett den; bara läst på tidningens hemsida. Visste faktiskt inte att den fortfarande publiceras i tryckt form. Är du säker på att den fortfarande gör det? I så fall kanske jag ska beställa en prenumeration, beroende på pris, för att främja just det jag skriver om.

      Som en liten lustig avslutning kan jag nämna att jag prenumererat på Mitrania sedan dess start och har alltså samtliga nummer. En fin samling av en trevlig tidskrift.

      Gilla

      • Jag har levererat efterfrågat material till nästa nummer för inte jättelänge sedan, så det förutsätter jag. Utgivningstakten är sådan här, bara. Men den är definitivt läsvärd – så bra att det är riktigt synd att den inte kommer oftare.

        //JJ

        Gilla

  2. FG: Det är tragiskt att mångfalden i den svenska tidskriftsfloran försämras på det här sättet. Jag vill uppmuntra dig att sätta dina ISSN-planer för Marmeladkungen i verket.

    Allt gott!

    Michael

    Gilla

  3. Det är dock glädjande att se att Berghorn verkar få bokförlaget på rullning igen – och därmed också kanske det länge emotsedda finalnumnret av Minotauren.

    Gilla

Kommentera

 
