Ett personligt brev och signerat foto m.m. till Marmeladkungen – från självaste Dean Koontz

Eder Marmeladkung erhöll häromdagen ett personligt hållet, signerat brev från Dean R. Koontz med senaste numret av ”Useless News (but you´re on our mailing list, and there´s nowhere to hide.)”, ett ex av ”Dean Koontz – Most Frequently Asked Questions” – samt ett signerat foto.

(Jag publicerar nedan bilder på allt förutom det brev han skrev personligen till undertecknad)

När jag fick brevet visste jag inte att min fader, Sune Granlund, på eget bevåg, och för inte särskilt länge sedan, utan min kännedom hade skrivit till Dean Koontz – ett brev vari han berättat om hur han och jag läser och uppskattar dennes böcker (jag samlar vid sidan av många andra författare på Koontz förstaupplagor), men också om min depression samt mitt författarskap.

Vi erhöll trevligt nog båda personligt hållna brev med en del trevlig memoriabilia. Mitt var något mer personligt och ämnat till mig som författare, samt innehöll även ett signerat foto (se nedan). Detta gladde min annars så förkylda dag.

Och säga vad man säga vill om Dean Koontz, men tala om en trevlig och uppmuntrande bestseller-författare. Det är inte dåligt att ta sig tid för sina läsare när man får bortåt 10 000 brev om året…

(Fotot ovan föreställer två inkluderade bilagor (från vänster): ”Useless News, Holidays 2009”; samt ”Dean Koontz: Most Frequently Asked Questions.)

Han har humor, den gode Koontz – det må man ändå säga! Nedan följer några personliga favoriter som exempel på hans FAQ.

Fråga 1: What is the meaning of life?

Svar: We are here to eat as many corn chips and as much salsa as we are able. When we have had enough it is our time to go.

Fråga 5: Have you ever been abducted by aliens?

Svar: Yes, but it wasn´t a traumatic experience. They took me to dinner in a fine French restaurant, to a Barbara Streisand concert where we had wonderful seats, and then home. They behaved like perfect gentlemen.

Fråga 7: Do you believe that Charles Darwin’s theory of evolution is correct?

Svar: It seems far out to me. But sometimes when I’m hanging from the entry-hall chandelier by my toes and eating bananas, I have to wonder.

Fråga 9: Do you Believe in life after death?

Svar: Yes. Very much so. But I do not, however, pretend to know what lies on the Other Side – Though perhaps it´s a place like ”Baywatch” only not so intellectual. I think it´s wise to take along numerous rolls of quarters, because regardless of what the afterlife may be, it´s sure to include video games and vending machines.

osv…. 😉

Det är inte så ofta jag får brev från någon av de större författarna, så det här var på tiden… 🙂

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 12 mars, 2010.

4 svar to “Ett personligt brev och signerat foto m.m. till Marmeladkungen – från självaste Dean Koontz”

  1. Grattis, FG! Du är väl värd denna uppmuntran! Koontz är en av världens bästa författare – goda råd från honom borde vara guld värda.
    Allt gott!
    /Michael

    Gilla

  2. […] uppskattar också bestsellerförfattarna Stephen King och Dean R. Koontz. Har brevväxlat lite kort med herr Koontz, en mycket trevlig man, som jag anser – även om både han och kollegan King har många brister […]

    Gilla

  3. […] Dean R. Koontz har jag brevväxlat lite med och det är verkligen en hyvens kille. Jag har läst även merparten av dennes romaner och anser att dessa i allmänhet är minst lika bra, ofta till och med bättre än den annars så väldigt pratige Stephen King, av vilken jag alltså främst uppskattar facklitteratur och noveller. […]

    Gilla

Kommentera

 
