Nyfödd till Livet som bokförsäljare

Jag skriver detta omringad av böcker och är tårögd. För många vitt skilda orsaker.

Som person, människa och individ är jag – vilket många, förhoppningsvis alla, kan hålla med om – allt annat än perfekt Däremot är jag en perfektionist,  en genuin pedant, åtminstone vad gäller mina böcker och andra samlarobjekt.

Vad sedan gäller mig själv… Jag hatar min egen person.

Så ska det naturligtvis inte vara – och detta är något jag verkligen försöker att förändra, för det går inte att leva på detta sätt. För vem kan tycka om någon som hatar sig själv? Möjligen kan man känna medlidande för en sådan människa, kanske mer – jag vet inte… Jag vet bara att det är fel. . Jag började intala mig att jag var värdelös när jag började studera på högskola och universitet, hösten 1999, för att bli en bättre människa (vad nu det är eller kan tänkas vara!?) – och gjorde tydligen ett så gediget intryck på min egna person att det nu inte går att släppa.

Det är inte lite intressant hur livet kan förändras.

Över mycket.

Över lite.

Något som händer.

Något som inte händer.

Ett val. Eller flera.

Jag tänker väldigt mycket på detta.

Och drömmer om det.

(Kanske mer än jag tänker på det?)

(Ett litet tag går allting bra. Sedan går allt ned, och det fortsätter så – så att jag närmast tror att jag är manodepressiv. Ibland sitter jag uppe om nätterna och skriver – som nu – och arbetar och leker med annat, skickar mejl osv. Sådant jag inte orkar annars. För jag sover mest hela dagarna, kanske 16 timmar per dygn. Men jag vill snorta en kortlek och höja insatserna i mitt liv.

Jag har skrivit en del väsentligt det sista och tack vare min insats och vinsten i nättidskriften Vetsagas essätävling (2009) med min essä  Jag Cyborg har jag numera en skrivare, varför jag numera skicka in mina litterära alster till diverse bokförlag, tidskrifter och andra obskyra publikationsmöjligheter.

Jag arbetar mer nu än någonsin med att sälja av böcker, filmer, studentlitteratur och annat som inte får plats. Främst därför att jag saknar pengar, men också till viss del för att få plats med allt jag faktiskt har.

Mina läsare är förstås väl medvetna om min pågående resa in i den avgrund som är antikvaritiskt bokförsäljande – och dessvärre märks det på Marmeladkungens dagliga besökare  – det tycks inte vara intressant, för de dagliga besökarna minskar. Min bokrea ger alltså, bortsett från att jag tvingas lägga mitt skrivande på bredsidan,  en negativ effekt. Men jag får respons, såsom från läsare ex här. Tyvärr är det här med antikvariat och böcker vad jag för närvarande arbetar med. Och det tar sådan enormt lång tid!

Och ännu har jag inte  hunnit lägga in bråkdelen av de böcker jag ska sälja – jag har närmare fyra bananlådor med äldre böcker som kommer, 1600-talet och framåt sent 1800-tal. böcker, på olika språk.  Det tar en sådan tid detta så jag vet inte vart jag ska ta vägen; liksom att packa och skicka iväg böcker . Det droppar in bortåt 2-3 bokbeställningar per dag, men så är jag också billigare än andra, för att bli av med böckerna, för att få in några kronor. Det tar även tid att packa och adressera, måste jag säga.

Men det kommer. Möda och stort besvär är oftast värt all möda och det stora besväret!

😦

Vi får dock se när jag har tid att lägga ut kort på böckerna – jag vare sig hinner eller orkar som det är nu.

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 10 april, 2010.

2 svar to “Nyfödd till Livet som bokförsäljare”

  1. Ibland är resan målet värdigt. 8)

    Hat är ett starkt ord, kärlek är ett starkare. Tror jag.

    Kampen är evig. Jag har hittat så mycket bra böcker jag vill ha. Hur kan man ha möjlighet att undvara dessa guldkorn?

    Jack är med mig. 8) Daniels.

    Tid är en illusion

    Gilla

  2. Vad ska jag säga?

    Existensen är galen!

    Jack och Jim brukar vara med mig också, men jag föredrar nog den vilda kalkonen…

    Gilla

Kommentera

 
