Nygamla böcker till salu – en Marmeladkonungens-nuvarande-status

Det är närmast sjukligt att gå in för detta med att sälja antikvariatiska böcker. Men jag har inte mycket till val. Jag saknar likvida medel och måste ha mer plats i mitt hem för mer saker, för mer… vad alla våras liv går ut på.

För nyheterna skapar rädsla, vart vi än vänder oss är det elände – och ändå har vi det så bra i detta vårt avlånga, avlånga i-land, om man tänker efter, mycket bättre än de allra flesta, och ändå är vi sjukare, mer deprimerade än alla, mest deprimerade folkslaget i världen, men också med något av vad som kanske är bland de högsta skattesatserna i världen, men deprimerade är vi, mer än andra, och ändå har vi det så bra. Jag har det bra. Eller har jag det? Jag är sjuk! Ändå ställer samhället upp på mig och jag har åtminstone mat för dagen. Klagar ändå. Nyheterna handlar om att skapa rädsla, vilket i sin tur innebär att vi konsumerar mer, får ha-begär, för att skapa oss det ideal som just media säger att vi ska ha – en massa prylar. Fan ta nyheterna! Åtminstone jag klarar inte av att se vem som dödat vem idag eller vem som dött och vart  – det går inte att blanda med min ångestfyllda depression.

Men åter till bokförsäljningen. Nya böcker är upplagada på Marmeladkungen här, samt på min bokbörsen-sida. Otroliga böcker. Och fler kommer det att bli. Strax bakom mig står fem stora pappkassar med böcker, och på min skrivare har jag travat upp lite svåråtkomliga förstaupplagor av Heinlein, Asimov med flera. Och detta säljer. Jag får bortåt två till fyra beställningar per dag… Så här ser mitt köksbord ut när det är lite att göra.

Det är alltså förbannat mycket att göra. Men ibland kommer någon och gör ens dag med något ytterst personligt, såsom med den teckning jag fick häromdagen: sådant här gör mig glad!

(Ett skepp kommer lastat med… marmelad.)

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 17 april, 2010.

Kommentera

 
