Feltryck i Wahlströms Juryböcker

Först och främst måste jag påpeka att jag gjort om mina sidor med bok-, musik- och filmförsäljning – allt för mina poetentiella kunder. Och som vanligt tillkommer nytt varje eller varannan dag. Så för marmeladkung och fosterland – glöm inte att besöka och återkomma till min säljsida.

Nu till ämnet för detta inlägg. När jag sorterar böcker, prissätter dem och lägger ut dem till försäljning händer någon gång ibland att man finner något oväntat, såsom fallet med Alfred Hitchcock berättar skräckrysare om … En riktigt trevlig gammal antologi-serie som ingick i Wahlströms Juryböcker såsom nummer 73.

Eller vad sägs om följande dublett i mitt bibliotek?

Ingen skillnad utvändigt på dessa två böcker. De är tryckta samma år (1976), samt av samma förlag (Wahlströms), har samma utseende, bortsett från när man öppnar dem. Vilket är en trevlig överraskning – eller vad sägs om följande?

(Bilden ovan: boken vars inlaga är romanen Elyne Mitchell: Windys sista strid (Silver Brumby Whirlwind), i serien De bästa djurböckerna, med annat ISBN-nummer (91-32-11435-4)  än följande korrekta tryckning av Skräckrysare om gengångare – Wahlströms Juryböcker nr 73 (ISBN 91-32-11514-8). Båda böckernas inlaga är tryckta 1976, men har olika översättare.)

Riktigt trevligt och intressant – om man frågar mig.

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 10 maj, 2010.

2 svar to “Feltryck i Wahlströms Juryböcker”

  1. Kuriöst!

    Sedan kan man ju fråga sig om sådant där höjer värdet? – Men antagligen inte. Feltryck i sedlar och frimärken brukar höja värdet men i böcker blir det bara, även om det är gravt som ovan, en kuriositet.

    Gilla

  2. Det är åtminstone riktigt trevligt att ha sådant här som samlarobjekt! Jag är riktigt fascinerad av detta feltryck…

    / F. G.

    Gilla

Kommentera

 
