Några varför-tankar

Ni som känner eller läser mig vet inte vem jag är – för det vet inte ens jag. Men här kommer hur som helst några varför-tankar jag gått och grunnat på:

* * *

Varför beställer folk en dubbel osthamburgare med stor pommes frites och Cola light?

Varför kommer en pizza fram snabbare till kunden, än ambulansen till patienten?

Varför köper vi hotdogs i tiopack och korvbröd i åttapack?

Varför sminkar kvinnor (i allmänhet) sina ögon med öppen mun?

Varför är inte ordet förkortning kortare?

Varför trycker vi på start när vi vill stänga av datorn?

Varför finns det inte kattmat som smakar mus?

Varför finns det inte hundmat som smakar katt?

Flygplanen har en svart låda, som alltid håller sig oskadd – varför tillverkar man inte flygplanen av samma material?

Varför tvättar vi handdukar, för händer är väl rena när de torkas?

Varför använde de japanska Kamikaze-piloterna hjälm?

När ett ord är fel i en ordbok, t.ex. Svenska akademiens ordlista, hur vet man det?

Har arbetarna på Lipton kafferast?

Varför har byggnader som ska var öppet dygnet runt överhuvudtaget lås?

* * *

Någon som har något svar?

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 7 augusti, 2010.

8 svar to “Några varför-tankar”

  1. hahaha Bra frågor. 8)
    Liptons arbetare har inte kafferast. Det är en av anledningarna till att köpa rättisemärkt. Smaken blir liiite godare om man inte dricker blod från tredjevärlden. Typ höh Även om det är långt till ordentlig rättvisa är det i alla fall ett stg på vägen.

    Vi tvättar handduken för att det fastnar hudavlagringar på dem. 8) Vilket föranleder följande sanning: endast en dåre har vita handdukar! Eller underkläder. Och har man vitt, då byter man dagligen. 8)

    min fråga är: har du funderat över dessa monumentala saker länge? 😉

    Gilla

    • Trevlig kommentar!

      Och visst vet jag varför man tvättar handdukar; 😉 men i sammanhanget som du skriver är det bara löjligt att vara vegetarian, med tanke på hur många djur (ex kvalster) man dödar varje gång man sätter sig ned eller lägger sig i ens lakan … 🙂

      >min fråga är: har du funderat över dessa monumentala saker <länge? 😉

      Nej, det kan jag inte påstå, men jag tänker på sådant här och antecknar sådant jag kommer på eller läser någonstans under tiden jag håller på och författar både det ena och det andra, och ibland leder det till ett blogginlägg såsom detta.

      Intressant med upplysningen om Lipton! Tack.

      Gilla

  2. Re inledningen kommer jag att tänka på Emmanuelle: ”Ni tror ni känner mig men ni känner mig bara till hälften”… En aforism jag brukar nyttja då och då, med eller utan referens till rikshoran.

    För övrigt var dina frågor smarta. Som den om svarta lådan. Och kamikazepiloter med hjälm. Och cola light till fettbomb.

    Det var som när man tog fram enklare bilar i USA på 60-talet, mindre bilar kallade COMPACT CARS. De skulle stå för ekonomi men när väl kunden bestämt sig för en så utrustade man den med olika tillval, som speciallack, snyggare fälgar och starkare motor. Man sa: ”Folk är beredda att betala vad som helst för ekonomi”…

    Det är som att dricka lightläsk till fettmål. Eller som att lasta på dessertost, salami och majonnäs på en riskaka. Eller som att ta en tårta efter en lunch på sallad, då har man ju varit duktig, då FÖRTJÄÄÄNAR man ju något litet extra. Om man säger.

    Gilla

    • Som allt som åtminstone oftast; en tänkvärd kommentar från en intressant människa. Och tyck nu gärna att jag inte förstår något, men jag förstår inte vilken _Emmanuelle_ du syftar på – menar du hon i mjukporr/exploations-filmerna? 😉 Eller vem menar du`i detta sammanhang?

      För övrigt inleds min diktsamling Annorlunda men ensam med följande snarlika rader:

      ”De som känner mig vet vem jag är
      men det är ingen som känner mig
      inte ens jag”

      Gilla

  3. Det var porr-Emmanuelle jag tänkte på.

    Bioannonsen i Sverige hade den där blurben: ”Ni tror ni känner mig men ni känner mig bara till hälften.” Beledsagat av madamen sittande i en korgstol. Oh vilken klass, vilken kvinnlig mystik… golvade mig totalt på den tid det begav sig.

    Gilla

  4. ”Varför använde de japanska Kamikaze-piloterna hjälm?”

    Alla dina frågor var ju inte seriöst menade, men ibland kan också frågor vara smarta, och detta var den bästa i mitt tycke. Jag misstänkte att det var pga inmonterade mikrofoner och hörlurar, och det verkar vara en del av svaret: http://www.answerbag.com/q_view/541

    Gilla

  5. Vill bara påminna om detta (se även kommentarer sist!):

    FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2010 – DEADLINE 1/9

    Du har ett val i höst! Och det är att välja en bra novell att skicka in…

    Bara en liten påminnelse om att deadline närmar sig (1 sept) för Fantastiknovelltävlingen 2010.

    Reglerna i korthet: Bidrag till fantastiknovell@hotmail.com SAMT ahrvid@hotmail.com, som ren mailtext (inga bifogade filer) med rubrik ”tävlingsbidrag”, senast 1/9. Bidrag, på svenska, bör anknyta till sf, fantasy eller skräck (rek maxlängd 50 000 tkn). Vinnarna utses av en jury. Förstapris 1000 kr, 2:a 300 kr, 3:e 200 kr (därtill ev hedersomnämnanden).

    Tävlingen arrangeras för 11:e året i rad av den äldsta E-postlistan för novellförfattare, SKRIVA (skriva-request@freelists.org, med subject: subscribe, för att gå med), med stöd av föreningen Novellmästarna och Wela förlag.

    (Jo, jag såg att webmästaren skulle få en roll i något förlags utgivning. Låter spännande. Meddela gärna mer. Jag får intrycket att det torde vara ett nystartat förlag, eftersom det tydligen är hemligt tills vidare. Till bokmässan lär väl slöjorna lättas, eller?)

    –Ahrvid

    Gilla

  6. […] skrivit aforismorer, tautologier och dylikt tidigare här på Marmeladkungen, bla. här och här. Men här och i detta […]

    Gilla

Kommentera

 
