Julrim om Anders Fagers bok Svenska kulter – ett annorlunda boktips

Även för undertecknad ett ovanligt sätt att tipsa om en bok!

Mitt i det faktum att jag skriver fortast jag orkar på så mycket samtidigt som jag orkar, och i övrigt mest bara försöker att ta hand om den egna personen på bästa (eller kanske värsta) tänkbara sätt – samt då och då när tillfälle ges, skriver ännu mer och gör lite annat vid sidan av, som att ordna med mina poetiska och (icke-så-poetiska) skulder, så råkade jag när jag sökte information om signerade Stephen King-böcker finna en för mig ny, närasinnad blogg: spektakulärt.

Bloggen ifråga är kanske mest intressant just  därför att den är tematiskt intressant (läs: fantastik), men jag finner även i mitt eländes elände ett visst nöje i bloggaren Peter Öbergs tävlingar. När jag hittade till bloggen fanns där en tävling genom vilken man kunde vinna ett signerat exemplar av Anders Fagers kritikerrosade skräcknovellsamling Svenska kulter i Månpockets utförande (ursprungligen publicerad på Man av Skugga förlag).

Tävlingsuppgiften var att skriva ett julrim om boken. Och när jag då hade suttit, legat och stått och läst och skrivit och tittat mig omkring under bortåt 20 timmar eller mer i sträck, så såg jag i denna uppgift ett stort avkopplande nöje.

(Och särskilt med tanke på att jag inte läst boken ifråga. Fy! Bad boy!

Jag beställde den dock från förlaget långt  innan de positiva recensionerna började skvalpa över bloggosfärytan – men, icke. Något gick fel. Sedan kom aldrig boken.)

Hur som helst skrev jag följande julrim, och skrattade högt när jag skrev följande så enkla och samtidigt så elaka rim:

Du behöver nu inte lyssna för fullt på han som är Fager, för om du nu skulle gå och bli medlem i nån kult och bli mager och ni alla sjunger schlager och sover i sarkofager och sysslar med sånt där ockult – då jävlar kan du räkna med ett rejält tumult, tja, kanske till och med att få åka katapult . . .!

Vann gjorde jag ej, även om mitt rim åtminstone roade undertecknad. Nej, vinsten gick till följande bidrag av Mikael Lindström. Och Marmeladkungen är inte snarstucken, nej, absolut inte – det är bara att lyfta på tupén och gratulera vinnaren och dennes julrim:

Från Anders Fager och hans penna
I mörk juletid ja´ ger dig denna
Ur tomtens säck, ondskan sprids likt syfilis
Sagor av skräck, passar fint till skinka av gris
Blod och ond bråd död bland dina julklappar
Lika behagligt som att stå under fallande istappar
Så smyg ifrån släkt som doftar glögg och gammal tweedkavaj
Och kom ihåg “yet with stranger aeons, even Death may die”

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 10 december, 2010.

3 svar to “Julrim om Anders Fagers bok Svenska kulter – ett annorlunda boktips”

  1. Lysande.

    Gilla

  2. […] går att läsahär (18 jan 2011) och här (14 maj 2011). Jag har även skrivit och publicerat ett julrim om författaren och boken Svenska kulter, samt publicerat en författarens […]

    Gilla

Kommentera

 
