Marmeladkungen publicerad i bild och text i nya boken om Mariestad: ”[mArje’sta:] MÖT MÄNNISKORNA”

Uppdatering 14 december. Bokens hemsida hittas enklast genom att klicka här. Inom kort kommer det därifrån även att gå att beställa boken ifråga.

Idag publicerades en riktig pärla om Vänerns Pärla: Mariestad. Fotografen Johan Carlén signerade den för dagen släppta boken [mArje’sta:] MÖT MÄNNISKORNA på Karströms Bokia bokhandel (anno 1844). Detta innebar böcker i mängder, köer, reportage, fotografier, berättelser, känslor, avspärrade vägar… eh, nåja.

Några medverkande namn i boken kanske läsaren känner till? Jan Fleischmann. Elin Kling. Jan Rippe. Björn Berggren. Michael Collberg. Fast det spelar ingen roll om man känner igen något/några eller inte en stavelse – det är lika intressant ändå, och roligt därför att volymen är synnerligen gediget tilltagen i stort format och genomgående illustrerad med färgfotografier.

* * *

Den 29 november skrev jag i ett blogginlägg (här), bland annat om  att jag hade råkat hamna i ett
sällskap med förlagsfolk, journalister och fotografer – samt blivit intervjuad, fotograferad och alltså skulle komma att vara med i en (då) kommande bok om Mariestad, och om invånarnas glans och stadens lockande särprägel.

Nu när boken släppts visar sig ett kapitel i volymen vara tillägnad mig och mina vänner, eller kanske snarare mina vänner och mig… Jag visste ju ingenting om vad som skulle hända när jag ensam och särdeles sent, ganska så matt en fredagkväll då jag skrivit hela dagen utan att ens äta, slutligen helt sonika traskade iväg till min/vår/allas vän Jens Westerlund (se foto till höger nedan; han rör sig f.ö. inte enbart på dansgolvet utan platsar också på top100 i världen på spelet World of Warcraft). Vad som då ägde rum, när jag kom till Jens, står att läsa om i boken. Men däremot kan jag avslöja vilka vi som medverkar i kapitlet betitlat ”Jens är kung på dansgolvet. Upptäck Mariestads uteliv.” är: Erik Pernsäter, Anna C. Andersson, Maria Olofsson och undertecknad Fredrik F. G. Granlund. Personligen är jag med på två fotografier samt här och där i den löpande texten. Lika oväntat som trevligt.

När förfesten hos Jens danade och vi skulle ut i Mariestadnatten fick vi sedan ett mediafölje i och med fotograf och journalist(er). Första besök blev utekrogen Hjorten samt några timmar senare följt av ett unisont besök på nattklubben Björnes Magasin.

* * *

Men vad ska man säga om boken? Jag vill rekommendera den oavsett om man är från, varit i eller aldrig ens vill komma till, Mariestad (kanske bara njuter av den goda ölen…) Volymen är nämligen rejält påkostad i stort format (ca 23,2 x 23 cm), och innehåller mycken information om de flesta sevärda platser i Mariestad med omnejd (”de flesta” är kursiverat därför att – jäklar! – min lägenhet kom ju inte med!).

Urvalet människor är även det både rikligt och intressant och sisådär lagom spretande – tillsammans med de utomordentliga färgfotografier som förlänar boken ytterligare ett professionellt sken som dessutom gör det riktigt trevligt att bara sitta och bläddra i boken. Sammantaget presenteras Mariestad på ett alldeles utomordentligt vis. Men också invånarna. Och det är ju faktiskt människorna i Mariestad som är Mariestad!

 

 

Bokens baksidestext:

[mArje’sta:]

MÖT MÄNNISKORNA

Följ med tioåriga Neo ner i kvarnstensgruvan, pimpla på den istäckta Vänern med Robert och Fredrik, besök Cecilia i hennes lanthandel i Karleby och fika hos fjärde generationen Lundstedt på det anrika konditoriet med samma namn. Hälsa på Håkan i Klings glassfabrik, följ med dragspelereskan Lilly på festival på Karlsholme och ta en tur med kapten Sonny på Göta Kanal.

I den här boken får du följa med in under huden på Mariestad och träffa människorna. Personerna som bidrar till att ge staden och kommunen dess särprägel och glans.

Foto: Johan Carlén

Text: Therese Aronsson

Design och form: Kajsa Bergström

Antal sidor: 215 (+4)

ISBN: 978-91-633-7788-4.

Fotografierna som här återges gör det med fotografen Johan Carléns benägna tillstånd. Det skall dock påpekas att min Scanner inte kommer i närheten av att kunna återge bokens tryck, eller det påkostade glatta pappret.


~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 10 december, 2010.

Kommentera

 
