Marmeladkungens 2010 retrospektivt – om det kanske mest syndiga och onödiga en litteraturblogg kan publicera

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst rörande vad som hänt mig personligen eller om vad jag skrivit, publicerat samt kritiserat under 2010 – men det orkar jag inte nu. Nej, istället tänkte jag begå vad jag oftast själv tycker är en synd på litteraturbloggar – men mig veterligen för första gången.

Det jag ogillar på andra (litteratur)bloggar är när skribenten visar läsaren, om och om igen kanske en gång i månaden, hur många läsare man har haft under en period, vilka sökord folk nyttjat för att hitta dit samt …. liknande som mest är ointressant och ibland tydligt är ett synnerligen enkelt sätt att oftare uppdatera bloggen ifråga. Själv finner jag det närmast enkom intressant när jag precis hittat bloggen eller communitiet, för att jag därmed får åtminstone något humm om vad som lockar läsare just dit. Fast detta är jag – och jag läser som en bloggskribent, med en kritikers ögon. För andra kanske det är ändå mindre intressant. Jag tror faktiskt det.

Jag publicerar följande med anledning av att jag vill ha någon möjlighet för mig själv och mina läsare att nu efter bloggens fyra år åtminstone kunna hitta någon statistik, så att man skall kunna få någon idé om bloggens framfart. (Å andra sidan kan man mig veterligen bevisa det mesta med statistik – till och med att man inte kan bevisa något med statistik).

Dock måste jag här poängtera att jag inte har några planer att fortsätta med denna dumhet, såvida ingenting underligt inträffar som jag vill skryta över ed., Nej, ,istället ska jag verkligen se till att ignorera sådan här oviktig information om det inte önskas av mig, åtminstone fram tills januari 2012.

 

Frasiga siffror

Featured image

Marmeladkungen visades ungefär 19.000 gånger under 2010. Det blev 81 nya blogginlägg, till den totala summan 472 inlägg. Och 155 bilder publicerades – ungefär 3 bilder per vecka.

Den mest populära posten var den 15 april med: Ny bok av H. P. Lovecraft släpps inom kort från bokförlaget Alastor Press – ”Viskningar i mörkret”. För övrigt en bok jag som jag var med om att utforma och korrekturläsa.

 

Var kom besökarna ifrån?

De sajter som under 2010 främst refererade besökare till Marmeladkungen var Eskapix, Facebook, Fredrik-d, svenska wordpress, samt och mariestads hemsida

De främsta söktermerna för att finna Marmeladkungen var för övrigt att man sökt på: marmeladkungen, kronprinsessan victoria, sylvester stallone, wolverine, and mariestadstidningen.

Nu är det ett nytt år – och det kan bara bli bättre.

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 4 januari, 2011.

4 svar to “Marmeladkungens 2010 retrospektivt – om det kanske mest syndiga och onödiga en litteraturblogg kan publicera”

  1. Okidoki, keep it up!

    Gilla

  2. Jag änskar dig ett godare och nytt år. 😀

    Och tack för det jag har fått ta del av under året som var. Jag fattar inte hur jag klarade mig innan jag kände till denna blogg. All info om Lovecraft som jag har fått här är… ovärderlig. För mig.

    Tack igen! 8)

    Gilla

Kommentera

 
