Intervju med Johannes Källström på Massolit förlag

 

 

1. Något jag reagerat över när jag läst om dig är att du inte tycks gått den vanliga vägen vad gäller publicering, såsom publicering i Mitrania, Minotauren, Eskapix och/eller i dylika fantastiksammanhang som många andra gör – utan närmast direkt debuterat med din novellsamling. Skulle du kunna guida mig och mina läsare på Marmeladkungen hur din väg från opublicerad till publicerad författare gått till? Publicerade du några texter innan boken Mörkersikt trycktes? Skickade du in några texter/noveller eller dylikt till tidskrifter/förlag? OM ej – hur kommer detta sig?

Som liten pilt fick jag en gång följa med min pappa till Göteborgs stadsbibliotek och blev… förtrollad. Alla dessa böcker, världar, sagor – från det ögonblicket bet sig tanken fast om att en gång själv få skriva en helt egen bok. Känna tyngden i handen. Sen kommer livet och rufsar om oss, stjäl tid och ambition och saker hamnar i vårt kölvatten snarare än framför stäven. Det dröjde runt 35 år innan jag fick förverkliga den där drömmen från Göteborg och anledningen var att en god vän till mig, glömd sedan många år även han, plötsligt dök upp och befallde i myndig ton att nu Källström så får du skärpa dig och skriva en bok med mig. Nämnde vän är dels polis, (därav att han låter myndig och kallar mig vid efternamn) och har publicerat några hårdkokta deckare. Sagt och gjort – vi påbörjade arbetet – som ännu inte är klart… men samtidigt fick jag till mina noveller. Man går ju liksom havande med berättelser, figurer, sagor, ansikten rör sig i huvudet och dessa hade jag burit med mig i många år.

2. Varför tror du att just din novellsamling och i viss mån även uppföljaren – inom skräckgenren! – fått sådant genomslag i detta vårt avlånga land? Alltså bortsett från att Massolit förlag bedrivit en bra marknadsföring, youtube-videor och alla recensioner?

Genomslag… vad räknas som ett genomslag? Jag tror det finns en längtan efter novellen, den är nätt, lagom komplicerad, en ögonblicksbild, kan läsas på en bussresa i bästa fall och sugas på om och om igen. Jag får känslan att många förlag vill publicera ungefär +/- 380 sidor spänning. Det ger tunna berättelser och känslan kan bli krystad. Novellen är ju det den är och inte mer… Man tar en bra novell med en tumme single malt och när glaset är slut är novellen klar… om glaset är tillräckligt stort alltså. Gripbart.

3. Har du några specifika litterära förebilder? Några författare du kan nämna som inspirerat/inspirerar ditt författarskap? Någon svensk favoritförfattare inom de fantastiska genrerna? I så fall varför?

Jag är en litteraturmissbrukare, du skulle se mitt sängbord, ett femtontal böcker, som spänner från Harry Potter till HC Andersen, till Dostojevskij och Solzjenitsyn, till Anders Fager och Peter Englund, Tomas Tranströmer till min nya favoritpoet F.G. Granlund och slutligen finns alltid någon av Selma Lagerlöfs böcker. Jag är mycket förälskad i Selma men även konstant fascinerad av rysk litteratur. Selma hanterar språket med en utsökt ömhet och sättet tex Dostojevskij skildrar ett mänskligt sammanbrott och kaos är… stor konst.  Vad gäller fantastik så är det en passion som kommer och går. Jag läser med andan i halsen Fagers noveller och tyckte att de första böckerna av Ajvide var mycket berörande.

4. Du och Anders Fager tycks ha gått samma väg; en annan än ex. John Ajvide Lindqvist – från ett icke-namn till ”storsäljare” genom era novellsamlingar. Har du läst Anders Fagers bok Svenska kulter – och om så vad tycker du? Ser du någon likhet mellan era verk?

Vad är en storsäljare? Jag beställer fortfarande mineralvatten snarare än Gula änkan till lunch… jag är  dock mycket glad över att mina böcker håller på att översättas i dagarna och att ett intresse finns utomlands för svenska rysligheter med ett par kontrakt skrivna där bläcket ännu torkar. Där kan Gulan änkan faktorn höjas radikalt. Fast å andra sidan skriver jag inte för pengar, jag skriver för att det är roligt – det är allt.

Jag håller på att läsa Svenska kulter och som sagt, den vindlar sig rappt, nästan febrigt fram. Man får känslan av att Fager har en hel massa saker kvar att berätta och att detta bara är själva ansatsen. Spännande, gör mig mycket nyfiken.  Det är för tidigt för mig att kunna se fler likheter än att vi båda valt att jobba med noveller.

4. Hur arbetar du?

Jag arbetar överallt, på jobbet, på tåget, hemma, sent, tidigt, på flygplatser runt om på globen (reser en del tyvärr), med Ryan air och skrikande barn i nacken, ute och inne, med tio eller inga personer runt mig. När jag börjar skriva så kopplar jag bort allt annat och tiden rusar iväg. Jag lyssnar gärna på musik till arbetet men glömmer också bort det eftersom själva skrivandet förtrollar mig. När det gäller musikvalet så varierar det kraftigt – men inte gärna för mycket textbaserad musik eftersom jag då känner mig tvungen att sjunga med och det distraherar mig något gräsligt. Jag är en stor älskare av musik, gärna klassisk,  just nu vältrar jag mig i Haydns sonater. Underbart precisa. En viktig bit är att ha disciplin och oavsett sammanhanget sätta sig ned och låsa upp dörren till alla de där personerna och varelserna som vill presentera sig. Gärna dagligen om än aldrig så kort stund.

5. Har du någon ny bok på gång?

Ett nytt barn är på gång och jag är väl i första månaden ungefär… alltså tänkte jag mig nedkomma någon gång i höst.

Marmeladkungen tackar författaren för hans tid och svar.

 

Följande är direkt hämtat från Massolit förlags hemsida: Jag föddes 1972, under kall vinter, mitt i Sverige, närmare bestämt i Örebro. På denna alldeles särdeles platta plats fick jag bara tillbringa några år innan livet förde mig söder ut till de precis lika platta slätterna runt Linköping – så jag anser mig med rätta kunna säga komma direkt från prärien, uppväxt som jag är med både slätter och tv-serien Lilla Huset på prärien. Hit och dit kastar livet med oss, ibland milt och snällt, ibland rått och hårt. Er berättare har med andra sett och gjort en rasande massa olika saker innan han slutligen skärpte ihop sig och fattade pennan för att skriva en alldeles egen bok – en het och alltid brinnande dröm. Lusten att berätta, kanske förtrolla Dig, har alltid varit stark och ibland även att skrämma Dig. Det tog en stund att nå fram till den stund då jag tog ett mycket djupt andetag och dök ut i den djupa tjärn av berättelser som snurrar i mitt huvud och jag är skyldig en lång rad människor ett stort, varmt tack – jag njuter av varje nedplitat ord.

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 14 januari, 2011.

Ett svar to “Intervju med Johannes Källström på Massolit förlag”

  1. […] Marmeladkungen har tidigare intervjuat författaren Johannes källström. Intervjun läser du här. […]

    Gilla

Kommentera

 
