Intervju med Anders Fager – författaren till novellsamlingen Svenska kulter på Man av skugga förlag, samt Månpocket


Trots att Anders Fager inte broderar ut svaren lika mycket som Johannes Källström måste jag naturligtvis ändå publicera dessa. Som jag ser det är dessutom mannen ifråga en något äldre, men annars en författare som är mycket lik undertecknad. Men jag måste också slå ett slag för dennes framträdanden på youtube, som fått alldeles för få besökare! Kika på videorna – det är de värda.

 


1. Något jag reagerat över när jag läst om dig är att du inte tycks gått den vanliga vägen vad gäller publicering, såsom publicering i Minotauren, Mitrania, Eskapix och/eller i dylika fantastiksammanhang som många andra gör – utan närmast direkt fått novellsamlingen Svenska kulter publicerad.

Jo. Jag har ingen förankring alls i den kulturen. Visste inte ens att den fanns förr än i höstas.

2. En annan diskrepans är att du är något äldre än de flesta andra skribenter inom de fantastiska genrerna.

Jag är äldre därför att jag levt längre än vem? Det finns ganska många fantastikförfattare som är både över femtio och döda.

Skulle du kunna guida mig och mina läsare på Marmeladkungen hur din väg från opublicerad till publicerad författare gått till (bortsett från din publicering inom rollspel)? Publicerade du några texter innan boken Svenska kulter trycktes? Skickade du in några texter/noveller eller dylikt till tidskrifter/förlag? OM ej – hur kommer detta sig?

Min väg till att bli publicerad. En bekant till mig har ett litet förlag. Jag frågar ”om jag skickar dig något som är bra, ger du då ut det?” Han säger ”ja”. Jag skriver en novell. Skickar. Han säger ”mer sånt, tack.” Jag skriver en bok.

2. Varför tror du att just din novellsamling – inom skräckgenren! – fått sådant genomslag i detta vårt avlånga land? Alltså bortsett från att Man av skugga bedrivit en bra marknadsföring, youtube-videor och alla de närmast lyriska recensionerna?

Har den verkligen fått sånt genomslag utanför skräckgenren?

3. Jag såg på Youtube att du gillar Neuromancer och något mer otydligt i litteraturväg. Men vad har du för litterära förebilder? Några författare du kan nämna som inspirerat dig i ditt skrivande?


Läser egentligen inte så mycket skönlitteratur. Men Raymond Chandler är ju lysande. Och William Gibson.

4. Du och Johannes Källström tycks ha gått samma väg; en annan än John Ajvide Lindqvist – från ett icke-namn till ”storsäljare” genom era novellsamlingar. Har du Johannes Källström – och om så vad tycker du? Ser du någon likhet mellan era verk?

Hörde talas om honom först idag. Källström alltså. Han verkar skriva längre texter än mig. 😉 På femhundra sidor får jag plats med 20+ noveller. Men det är kul att skräck inte med automatik innebär 800-sidors luntor. Den typen av klossar motverkar dessutom själva grundidén med skräck. Att just skrämmas.

Marmeladkungen tackar härmed Anders Fager för hans tid!

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 18 januari, 2011.

5 svar to “Intervju med Anders Fager – författaren till novellsamlingen Svenska kulter på Man av skugga förlag, samt Månpocket”

  1. Intressant det Fager säger på slutet, att skräck inte behöver vara 800-sidorsluntor. Genrer åsido tror jag noveller är på frammarsch och vad gäller romaner kanske kortare sådana är i kommande. Det här tegelstensraseriet måste få ett slut.

    För läsning på webb och läsplatta torde kortare format vara att föredra. Men det är inte bara det, det är attityden till språket som gör att”kortprosa” har en framtid. Ingen mer skrivdiarré, ”skrivomani” och ”hypergraphia” är på utgång…!

    Gilla

    • Riktigt vettig kritik, Lennart! Bara att hans senaste bok, Samlade svenska kulter, ligger på 549 sidor. Intet ont sagt om det på minsta sätt. Möjligen bara att åtminstone jag är överlycklig för att fantastiknoveller tycks vara på frammarsch och att de stora förlagen vågar satsa alltmerpå det.

      Vad gäller läsplattor typ Ipad och dylikt har jag provat det en del, då bekanta har det och demonstrerat fördelarna, och det sjuka är att om man går in på en text och sparar (på något lätt sätt) så försvinner typ allting onödigt – det blir väldigt tydligt och lätt att läsa. Jag är närmast chockerad över hur enkelt och snyggt det helt plötsligt blir att läsa för de som har råd med sådan lyx. 😉

      Gilla

  2. […] Avslutningsvis i denna ingress vill jag även berätta att jag tidigt uppfattade Anders Fagers framgångssaga och att det här är andra gången jag publicerar en intervju med honom här på Marmeladkungen. Den förra intervjun kan läsas här. […]

    Gilla

  3. […] 3) Anders Fager är tidigare intervjuad på Marmeladkungen här. […]

    Gilla

  4. […] och haft mycken kontakt med Anders Fager; bland annat genom två intervjuer, vilka går att läsahär (18 jan 2011) och här (14 maj 2011). Jag har även skrivit och publicerat ett julrim om författaren och boken […]

    Gilla

Kommentera

 
