Dikt: Idag är jag smutsig, imorgon är jag bara smuts – av Jonas Wessel

Att sjunga om kärlek! För mig är kärlek hat, gnyende, skam, sörjande, tårar, blod, kadaver, ben, ånger. Min berättelse  är en berättelse om kärlek. Men bara de som varit torterade av kärlek kan veta vad jag menar. För att få någons uppmärksamhet idag måste man använda en slägga.

Man vet att det är i huvudet allting sitter, hjärnan, ögonen, munnen – det är själva personen. När jag var liten berättade man för mig att om man skär av huvudet så dör kroppen. Kroppen är ingenting efter det att huvudet är avskuret. Nåja, det är inte riktigt sant. Det finns en hel del att göra med en huvudlös kropp.
That corpse that you planted last year in your garden,
Has it begun to sprout? Will it bloom this year?
Or has the sudden frost disturbed its bed?

Jag ska inte göra någonting. Jag ska bara sitta här och stirra. Jag skulle inte kunna göra en fluga förnär. Jag känner mig inte skyldig till någonting alls. Jag tycker synd om människor som känner skuld. Jag ville bara se hur det skulle vara att skjuta mormor. Jag är inte galen, jag är bara lustig.
När fader X blir full blir han elak. Han slår sin familj. Ibland binder han mig vid baksidan av huset. Andra gånger låser han in mig i garaget. X älskar att dricka blod. ”Gå ut och dräp”, kommenderar fader X. Jag är ”monstret” – Belsebub, den knubbige behemoten.
Jag fortsätter hugga och hugga henne med den där kniven, hon fortsätter blöda från den där halsen, jag högg henne och jag högg henne och jag högg henne. Att döda någon är inte så mörkt och farligt som det låter. Det är som att byta ett bildäck. Första gången är man försiktig, den trettionde gången glömmer man fälgkorset. Jag brukade spatsera genom parken om kvällarna, och en vår la jag märke till en svan som sov vid sjöns udde. Jag skar av svanens hals. Blodet forsade, jag drack från halsstumpen och ejakulerade. Det jag gjorde var inte för sexuell njutning, snarare gav det mig sinnesro.
Jag ville inte göra dem illa, jag ville bara döda dem.
Jag vet inte varför jag sköt honom, jag var nog bara väldigt upprörd.
Det enda man kan sätta dit mig för är att driva en begravningsbyrå utan licens.
Är varje rykande skorsten och varje odör bevis för att ett lik håller på att brännas?
Skjut mig inte i huvudet, japanerna vill köpa min hjärna.
Warte, warte nur ein Weilchen,
dann kommt X auch zu dir
mit dem kleinen Hackebeilchen
und er macht Hackefleisch aus dir.
Ensamhet är en lång, outhärdlig smärta. Det fanns aldrig en plats för mig bland saker och ting. Jag blev en levande fantasi på en visit i Spökhuset. Jag konstruerade en egen värld. Riktiga människor kunde komma in i den och de kom aldrig till skada, för allt hände enligt drömmens lagar.
Jag är glad att jag dödade honom – han var en satyr.
Jag hade inga trevliga drömmar. Varför skulle inte mor kunna dö? Dussintals människor, tusentals, dör varje dag. Varför då inte även mamma och pappa? Livet är hårt. Jag tycker att hela mänskligheten borde utrotas. Jag gör mitt bästa.
Vi är era söner, vi är era äkta makar, vi är överallt. Och det kommer att finnas fler döda barn imorgon.
Han började hålla på med julgranen, sa vilken fin julgran det var. Så jag sköt honom.
Hon gav mig oralsex och blev alldeles till sig. Så jag ströp henne.
Vem är det som har skrikit här? Vem är det som har blött?
Se inte så rädda ut, jag ska inte äta upp er.
Jag älskar mamma av hela mitt hjärta, vad annat kan man göra? En gång läste jag upp en dikt för henne, en dikt inte skriven av mig:
And death shall have no dominion.
Dead men naked they shall be one
With the man in the wind and the west moon;
When their bones are picked clean and the clean bones gone,
They shall have stars at elbow and foot;
Though they go mad they shall be sane,
Though they sink through the sea they shall rise again;
Though lovers be lost love shall not;
And death shall have no dominion.
Återigen upplevde jag den där tysta, fridfulla exalteringen.
Jag hade ingen ånger.

(Dikten är publicerad med benäget tillstånd av författaren)

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 7 februari, 2011.

2 svar to “Dikt: Idag är jag smutsig, imorgon är jag bara smuts – av Jonas Wessel”

  1. Gripande!

    Gilla

Kommentera

 
