Bokrecension: Marcus Birro; Diktskola – Författarens guide till galaxen.

Det här blir den kortaste och mest koncisa bokrecension jag någonsin skrivit. Anledningen är i det här fallet att det enligt min åsikt helt enkelt inte behöver sägas mer om boken ifråga.

* * *


Undertecknad försöker läsa alla böcker som står att finna som handlar om eller är försök till att hjälpa aspirerande författare att skriva bättre och nå längre. I detta fall är boktiteln totalt missvisande! Man lär sig i det närmaste ingenting om det faktiska hantverket (förutom standardtips som man i princip hittar i vilken bok som helst inom ämnet); men man får däremot en troligen ordentlig inblick i Birros uppväxt och författarskap. Inget ont om det – bara det att om man vill lära sig skriva finns det betydligt bättre böcker att läsa. Det här är inte ett litterärt verk som står ut bland liknande böcker som handlar om och belyser skrivandet som hantverk.

Men om man å andra sidan vill läsa Birros åsikter och ibland underhållande anekdoter om hur han växte upp och blev författare/poet, tja, då ska man definitivt läsa just den här boken. Annars – undvik den!

Avslutningsvis vill jag tillägga att det känns som om det här, för herr Birro, var en väldigt underhållande bok att skriva – sett till resultatet kanske alldeles för underhållande

 

Marcus Birro: Diktskola. Författarens guide till galaxen.

Bokförlaget Tiden, 2003.

143 sidor.

ISBN 91-88879-08-9

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 10 mars, 2011.

3 svar to “Bokrecension: Marcus Birro; Diktskola – Författarens guide till galaxen.”

  1. Räcker väl med att veta att det är just Birro som skrivit den för att krysta fram beslutet att lägga denna åt sidan ;D

    Gilla

    • Jag förstår vad du menar med din kommentar, Alex. Du är definitivt inte ensam. Birro är ju, åtminstone som jag förstått honom, och för att dra en parallell, mycket lik musikgruppen Kent – någon/något man antingen älskar eller hatar.

      Men saken är att i det här fallet så finns det faktiskt en hel del väldigt bra saker han skrivit (varför jag citerat honom), och detta, måhända därför att jag hade väldigt låga förväntningar, faktiskt åtminstone (stundtals) överraskade mig positivt.

      Men observera att jag nu inte menar att den här boken hjälper aspirerande författare i någon märkvärd utsträckning (usch, nej!), bara att man faktiskt kan – och i vissa fall – bör ge författaren i fråga en chans; oavsett vad man anser om personen ifråga. Många har hört och avskyr vissa musikgrupper (såsom Kent) utan att egentligen ha försökt att lyssna. Samma sak gäller författare. Alla förtjänar en chans. Inte bara konstnärer. Vem som helst. Förutfattade meningar är bara just förutfattade meningar!

      Och. Trots att jag inte kan rekommendera den här boken till andra än de som verkligen är intresserade av Birros uppväxt och anekdoter om hans skrivande, så bör man självklart ge vilken författare som helst, till och med denne herre, en chans.

      Det gäller naturligtvis även mig. Man kan avsky mitt sätt att skriva, men till och med jag, herr Marmeladkung, förtjänar en chans – även av de som kritiserar mig trots att de aldrig egentligen läst något jag skrivit och fått publicerat. Eller försökt förstå mig.

      (Oj, oj, oj, vad rättvist detta blogginlägg blev 🙂 )

      Gilla

  2. […] Marcus Birro; Diktskola – Författarens guide till galaxen. Publicerad den 3 oktober på Marmeladkungen. Finns tillgänglig att läsas online här. […]

    Gilla

Kommentera

 
