Marmeladkungens stundande påsk

Friedrich Nietzsche skrev en gång att människan inte kommer att gå under av krig eller någon stor smäll, utan på grund av att människan tröttnar på människan. Jag vill mena att detta – åtminstone på många, många sätt  – redan håller på att hända.

Personligen har jag inget emot människor; nej, tvärtom. Det finns inga dummare och samtidigt roligare djur – tänk själv hur galet vi gång på gång som släkte (och som individer) beter oss!

Ett exempel är valet att bli författare. Om detta skrev Roald Dahl att den som väljer att bli författare är en idiot.

Och vad gäller mig personligen … Tja, jag skriver – och det torde väl säga åtminstone en hel del om min – dock, för övrigt i allmänhet trevliga och gemytliga – person. Men ibland, någon enstaka gång om året, måste även jag kunna få unna mig att komma ut lite och vidga min solnedgång – och kanske särskilt när jag nu under de senaste två dygnen maratonmässigt översatt min tidigaste novell från svenska till engelska… Det går till en viss punkt innan man närmast måste få någon slags ombyte.

Så i år väljer jag att tillbringa påsken i Småland med min gode vän och författarkollega Rickard Berghorn. Det rör sig om en tripp till ett annat land – till Småland. Sävsjö, Nässjö och Vetlanda – där åtminstone en galning från Mariestad alltså kommer att befinna sig nu i påsk. C G Jung kanske hade uttryckt detta biografiska, negativa uttalande som att allt rymmer sin motsats – alltså även undertecknad… Men jag vet inte riktigt vad gäller den saken. Fast huvudsaken är i detta fall förstås att komma ut och bort från vardagens plattityder.

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 20 april, 2011.

2 svar to “Marmeladkungens stundande påsk”

  1. FG – det gläder mitt hjärta att du unnar dig en påskvila hos Rickard. Två kloka reflekterande människor i samma rum. Grattis också till publiceringarna i England och i Tidningen Kulturen. Framför allt ser jag fram mot din självbiografiska text i den sistnämnda! Ge inte upp ditt författarskap!

    Din vän Michael

    Gilla

    • Tack så mycket för kommentaren, Michael. Både jag och Rickard uppskattar det du skriver. Kändes underbart att läsa det när jag hade kommit fram till Småland.

      Vad gäller min självbiografiska text – den är jag personligen väldigt intresserad av hur den kommer att emottas. Kanske har jag varit alldeles för självutlämnande – men va fan, jag hoppas att mina problem (och möjligheter) är roliga för folk att läsa om. Självklart länkar jag till den när den publicerats, och ska försöka att höra av mig till dig.

      Mvh
      F. G.

      Gilla

Kommentera

 
