Marmeladkungen vinnare i bokrecensionstävling – weekendresa till London tillsammans med två författare (Bokrecension: Stefan Tegenfalks Nirvanaprojektet)

Min fjärde vinst i större skribenttävlingar –

Idag fick jag den glada nyheten att jag vunnit förstapris (guldmedalj) i bokförlaget Massolits pristävling där man med ungefär 100 ord skulle motivera varför man ska läsa antingen Johannes Källströms första roman Offerrit, eller Stefan Tegenfalks andra roman Nirvanaprojektet.

Jag skrev vad man brukar kalla en drapa (en kortnovell om exakt 100 ord exklusive titeln som får vara på maximalt 15 ord). Kanske detta kan bli en ny skrivform, vad jag personligen vill benämna en Brapa (bokRecensionsAPA).

Malin på Massolit förlag har gått ut med nyheten enligt följande:

Guldmedaljen i recensionstävlingen gick till Fredrik F G Granlund som anklagar Tegenfalk för att vara lögnare!

”Ett författarskap innebär att man måste kunna ljuga och ge läsaren en realistisk prägel, även om författaren aldrig varit i situationen som beskrivs. Att motivera varför Nirvanaprojektet skall läsas – utan lögner… Overkligt! För boken överrumplar. Tegenfalk skulle kunna vara polis med extraknäck i undre världen; prosan är verkligen trovärdig – läsaren tvivlar aldrig. Intrigen antyder om fantastik som, liksom de väl gestaltade, kontrasterande protagonisterna, bryter av perfekt mot autenciteten; poliserna begår lagbrott för att hindra andra brott, men staffagefigurerna är ofta mer fängslande. Boken är väldigt svår att lägga ifrån sig. Orsaken är förstås att författaren är en förbannat duktig lögnare.”

Priset tycks inkludera en weekendflygresa till London med uppehälle och utflyktsmål till Författaren/författarnas egna favoritresemål. Det är all information jag har för närvarande, men jag kommer att uppdatera detta blogginlägg när jag vet mer om vad jag vunnit.

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 1 juni, 2011.

5 svar to “Marmeladkungen vinnare i bokrecensionstävling – weekendresa till London tillsammans med två författare (Bokrecension: Stefan Tegenfalks Nirvanaprojektet)”

  1. OjojojojOJ!! Wow!! Grattis!! Jädrar i min lilla låda vad häftigt!

    Gilla

  2. Jag ångrar bittert att jag inte var med i tävlingen 🙂

    Gilla

  3. […] recenserade uppföljaren till Vredens tid, Nirvanaprojektet i exakt 100 ord. Den texten kan läsas här, men jag rekommenderar att ni läser klart den här texten […]

    Gilla

  4. […] Vinst i Massolit förlags pristävling, 2011. Bästa bokrecension om antingen Stefan Tegenfalks roman Nirvanaprojektet eller Johannes Källströms roman Offerrit. Vinst: weekendresa till London tillsammans med Stefan Tegenfalk och Johannes Källström. Bokrecensionen finns bl. a. att läsas online här. […]

    Gilla

Kommentera

 
