Förordet till Catahayas fjärde novellantologi: Lögnares vansinnesverk som förändrar, av Fredrik F. G. Granlund

När jag nu såg på allt vad som händer under himmelen, se,

då var det allt fåfänglighet och ett jagande efter vind.

Pred. 1: 14.

* * *

Med tillstånd från föreningen Catahaya publicerar jag här och nu mitt förord till Catahyas fjärde novellantologi, mitt första förord.

För den som är – eller blir – intresserad av följande text så har jag tidigare skrivit utförligt om boken här. Antologiboken Vansinnesverk innehåller femton noveller av lika många författare, exklusive mitt förord – och kostar bara 95 kronor (med stor säkerhet: inklusive frakt). Mejla order@catahya.net med ditt namn, adress och vad du vill köpa, så kommer boken inom kort på posten

Och vad avser mitt följande förord vill jag tillägga en sak:

Oscar Wilde menade en gång i tiden att konsten förbättrar verkligheten – och så är också fallet i denna antologi. De femton medverkande författarna/konstnärerna har faktiskt här skrivit fantastik som förbättrar verkligheten! (Även om de – eller några av dem – måhända är lögnare).

Men. Nog sagt. Nu till mitt förord:

Lögnares vansinnesverk som förändrar

Av: Fredrik F. G. Granlund

Det enda vi människor kan vara säkra på är att vi kommer att dö; ett faktum som mest av allt skiljer oss från andra djur. Men fram till dess förändras vi. Ständigt. Alltid. Vi befinner oss alla i ständig flux, och det har sagts, och det sägs fortfarande, att det är en hårfin gräns mellan geni och galenskap.

Matthew Gregory Lewis, författaren till Munken, skrev 1796 att: ”Författandet är en galenskap som inga förnuftsskäl är starka nog att besegra; och du skulle lika lätt kunna övertala mig att inte älska som jag kunde förmå dig att inte skriva.” Mer än 150 år senare poängterade Robert Louis Stevenson dessutom att: ”Den som älskar sitt arbete av vad slag det än är har blivit kallad av Gudarna.” Dessa författare är naturligtvis inte ensamma om detta kontemplerande – men frågan är om författarskapet alltid är ett val och om alla älskar denna galenskap? Det rör sig trots allt om världens ensammaste yrke, och ett extremt svårt sådant att någonsin kunna livnära sig på. Det handlar heller inte bara om att ha talang och vilja att förbättra densamma, utan även att ständigt läsa andra författare och att psykologiskt orka uthärda en ständig väntan på förlagen/tidskrifternas svar (läs refuseringar), och om nu sådan kommer, ta till sig och lära sig av eventuell (helst konstruktiv) kritik. Samtidigt bestämmer man själv när man arbetar. Nästan alltid utan garanterad lön.

De få fantastiknoveller – och noveller överlag – som idag publiceras professionellt i Sverige når förstås tyvärr inte den publik de ofta är värda; ofta bara nischade delar av Internet såsom litteraturbloggar och Internetgemenskaper som Catahya. Faktum är att det inte finns många forum där man som aspirerande författare ens kan försöka bli publicerad i tryck; och för en antagen novell är det ovanligt att erhålla annat än friexemplar som betalning, om man nu inte, i oftast, mördande konkurrens, vinner en novelltävling. För självklart tar vilket förlag som helst en risk om man publicerar en novellsamling, även om manuset är utmärkt och författarens namn känt. Romaner säljer helt enkelt betydligt bättre.

Ett undantag är Anders Fager (född 1964) som 2009, närmast från ingenstans, debuterade på det lilla bokförlaget Man av skugga och plötsligt, på ett närmast overkligt sätt, slog igenom med novellsamlingen Svenska kulter, som under 2010 även kom att publiceras i Månpocket. Detta hoppas jag kan markera en för förlagen ny vilja att publicera fler novellsamlingar.

Men naturligtvis borde många fler än de som publiceras göra det. För svårigheten att bli publicerad resulterar förstås då och då i att somliga, rentav många, förlorar tron, och kanske upphör att försöka få det de skriver publicerat, och i värsta fall slutar helt. Ett exempel är Astrid Lindgrens Pippi Långstrump som 1944 refuserades av Bonniers – med motiveringen att den var för kontroversiell. Tänk om hon, som många andra kanske skulle gjort i det läget, istället för att skriva om och försöka igen, hade gett upp. Kort sagt tvivlar många på vad de gör, och då allt färre debuterar i tryck kan vi gå miste om mången annars stor författare – även om förlaget knappt inte ens läst inskickat manus utan bara returnerat det med en standardrefusering. Om ens det.

Kriteriet för att bli publicerad i den antologi du håller i var att novellerna tematiskt skulle inbegripa galenskap och/eller förändring, kriterier vilka vi i Cathayas antologiråd utlyste i en novelltävling under våren 2010. Av 45 inskickade bidrag valde vi 15 noveller att ingå, noveller skrivna av unga gamla och gamla unga förmågor. Vi hade avgränsade fantastiska genrer och givna teman som krav att uppfylla, men inte någon litteraturhistorisk eller kronologisk plan att följa, varför vi gemensamt valt ut sådan fantastik som kan ge underhållning och skapa eftertanke mitt i den djupare, politiskt bestämda skräck vi upplever i samtiden, för att ursäkta och få till en flykt från det oförnuft med vilket världen behärskas – utan att vi visste vem som skrivit vad. Bidragen bedömdes nämligen alla utan författarnamn, för att textens kvalité skulle bedömas utan påverkan av författarens namn.

De femton bidragen är skrivna av lögnare.

Det kanske låter konstigt, men Nobelpristagaren Isaac Bashevis Singer sade en gång att: ”När jag var liten kallade man mig lögnare, men nu när jag har vuxit upp kallar man mig författare.” William Faulkner, också Nobelpristagare i litteratur, menade att: ”[…] vilken författare som helst är en medfödd lögnare till att börja med för annars skulle han inte börjat skriva […]. Det handlar således till stor del om att kunna ljuga, så att läsaren skall kunna känna en realistisk prägel, även om författaren aldrig varit i den situation som beskrivits.

Det har också sagts att vi läser för att veta att vi inte är ensamma. Men man vet aldrig vad man kommer att tycka om det man läser; det enda man kan veta säkert är att boken ifråga kommer att förändra ens person när man läser den, liksom att författaren förändrats när han skrev boken och när han sedan läser sin publicerade text. Du kanske läser den här antologin precis när den släppts, eller många år senare när någon eller flera medverkande slagit igenom? Det spelar inte någon roll. Alla som på ett eller annat sätt medverkat till denna bok har förstås förändrats, liksom antologins alla läsare oundvikligen kommer att förändras. Och i med att du läser denna Catahyas fjärde antologi lider troligen även du av en galenskap – förhoppningsvis den galenskap som Catahyas medlemmar delar: kärlek till fantastiken. Och kärlek är i sig minst en mild form av galenskap.

För egen del känns det passande att avsluta tjugohundratalets första decennium med att skriva ett förord till andras verk. Tiden som förflutit sedan jag hösten 2002 debuterade i tryck har förändrat min person på ett obeskrivbart sätt. Även om jag fortfarande är en galen lögnare, bara med åren förändrad, fortsätter jag inte helt hopplöst att skriva. Men, för att citera Stephen King: ”Det finns inget signifikant sammanband mellan kvalitén på en skribents skrivande och kvalitén på samma skribents personlighet.” Jag lider heller inte av vare sig min förkärlek till det fantastiska eller den galenskap som författarskapet innebär – jag njuter av varje minut. Faulkner uttryckte för övrigt denna min sinnesstämning bra: ”[…] en konstnär är en varelse som drivs av demoner. Han vet vanligtvis inte varför de valde honom och han är oftast för upptagen för att undra varför […].” Detta gäller naturligtvis inte bara mig.

Tills dess ni läser mig eller övriga i denna volym igen, god läsning och förändring på er tillönskar

Fredrik F. G. Granlund

Mariestad i slutet av december 2010

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 9 juni, 2011.

2 svar to “Förordet till Catahayas fjärde novellantologi: Lögnares vansinnesverk som förändrar, av Fredrik F. G. Granlund”

  1. […] antologiråd, och ombads även skriva förordet till boken ifråga. Mitt förord finns att läsa här. Boken säljs fortfarande och kan köpas här, för ynkliga 95 kronor.Annars har faktiskt jag, […]

    Gilla

  2. […] Förord till boken Vansinnesverk. Publicerad av fantasygemenskapen Catahya, 2011. Föreningens fjärde originalantologi. Förord: Lögnares vansinnesverk som förändrar (sid 5-8). Bokens ISBN 978-91-633-8386-1. Boken är tryckt i två upplagor. Finns att köpa här. 15 författare. 180 sidor. Häftad. Catahyas fjärde antologi från Catahya. Noveller om galenskap och förändring. Förordet finns även publicerat på Marmeladkungen och kan läsas här. […]

    Gilla

Kommentera

 
