Ahrvid Engholms recension av Fredrik F. G. Granlund som person och författare/poet i och med diktsamlingen Annorlunda men ensam; inklusive en Marmeladkungen-rapport från fantastikkongressen Eurocon 2011 i Stockholm 17-19 juni; och naturligtvis rikt med (kändis)fotografier

Nedan återgivna bokrecension av undertecknads diktsamling Annorlunda men ensam – tillsammans med något normalt (B. I. I., 2004) publicerades under den gångna helgen på SKRIVA-listan och Sverifandoms lista.

Recensenten är ingen mindre än författaren (ett 80-tal professionellt publicerade noveller!), den eminente, sf-mångsysslaren Ahrvid Engholm som också bl. a. driver E-postnyhetsbrevet SF-Journalen och SKRIVA-listan, samt är aktuell med novellsamlingen Mord på månen (Zen Zat, 2006).

Ahrvid var i person en riktigt skön, verkligt trevlig människa som jag knappt inte ens hade räknat med att jag skulle komma träffa på under kongress-helgen – eller, för den delen, publicera någon som helst text av här på Marmeladkungen, och än mindre kunna presentera som en på MK publicerad medarbetare. För den som vill läsa ännu mer om Ahrvid Engholms goda gärningar för fantastiken i Sverige genom åren finns det en intressant och informativ essä om honom här.

(Ahrvid Engholm och Fredrik F. G. Granlund. Fotograf: Jonas Wissting).

Ny medarbetare på Marmeladkungen är också den genomtrevliga, unga och verkligt talangfulla författaren och illustratören Anna Maria Nygren – som anländer hit till denna blogg likt en räddande författare, nu när jag dagligen främst – men inte enbart! – arbetar med översättningar av 1800-talets engelska för bokförlaget Hastur. Anna kommer bl. a. snart att börja recensera böcker här på Marmeladkungen, och sannolikt lär jag även komma att publicera prov på hennes noveller och/eller dylikt.

Anna, jag och Ahrvid strålade för övrigt samman och satt och pratade och lärde känna varandra en bra stund efter att vi tre under lördagens morgon, 10.00-11.00,  tillsammans hade medverkat i panelsamtalet: Diskussion bland amatörförfattare (med Ahrvid som ytterst kompetent – och lugn – moderator).

(Ahrvid Engholm och Anna Maria Nygren. Fotograf: Fredrik F. G. Granlund)

Ahrvid var en av de kända författare/översättare som jag i helgen gav eller bytte bort ett av de nu väldigt få återstående exemplaren av diktsamlingen ifråga. Och det var de facto i många lägen närmast overkligt att få träffa och umgås med många av de människor jag läst sedan jag var riktigt ung och plöjde bok efter bok, böcker författade eller översatta av helt underbara människor med välrenommerade namn som jag alltså känt till och läst och beundrat sedan barnsben och nu plötsligt fick träffa och umgås med – fantastiska människor såsom: Ahrvid Engholm, Ylva Spångberg, Annika Johansson, Gunnar Gällmo, Anders Bellis, John-Henri Holmberg (hedersgäst) och sist men definitivt inte minst, den oerhört sympatiske och genomtrevlige Börje Crona som jag umgicks mycket med under kongressen; vi kom väldigt bra överens.

(Från vänster: översättarna/författarna Gunnar Gällmo, Anders Bellis och Börje Crona. Fotograf: Fredrik F. G. Granlund)

Något som kändes riktigt surrealistiskt var sedan när bland andra Börje Crona även kom och satt med i publiken och lyssnade till min författar-högläsning under söndagen, ca 13:30-14:10. Jag  läste novellen Har dom inte levt?, ursprungligen publicerad i antologin Schakt 4 – Krälande Cthulhu och andra bedrägliga blindskär (Schakt, 2007) men nu även – tillsammans med min första professionellt publicerade novell: Vandrarens gravsten (tryckt 2002 i Aleph bokförlags antologi Necronomicon i Sverige) – fått antagen till en tidskrift i Skottland och således precis översatt texterna till brittisk engelska. För övrigt något som är betydligt svårare än man kan tro, liksom pressen av att sitta inför ganska stor publik i panelsamtal/paneldebatter, tillsammans och till och med bredvid världskända författare, såsom t.ex. hedersgästen Elizabeth Bear, och där tala om och diskutera fantastik på engelska…i mikrofon… Fantastiskt roligt och nervöst… Verkligt minnesvärda upplevelser!


(Översättarna Ylva Spångberg och Anders Bellis. Mycket trevliga och intressanta människor – Bellis visade sig också gärna bjuda på sig själv, vilket förstås var uppskattat. Fotograf: Fredrik F. G. Granlund)


John-Henri Holmberg, Fotograf: Olov Livendahl

(Ovan: John-Henri Holmberg, en av kongressens hedersgäster: en alltid lika kunnig och intressant och tillmötesgående man att läsa, prata med och lyssna till. Fotograf: Olov Livendahl)

(Den mycket trevliga Annika Johansson efter att ha signerat mitt exemplar av Mörkrets mästare (författad tillsammans med min gode vän Rickard Berghorn, på BTJ förlag, 2006) Fotograf: Fredrik F. G. Granlund.)

(Stefan Nordin, skribent bl.a. på bloggen Drömmarnas berg och en jäkligt skön snubbe som är enkel att prata med, tillsammans med den karismatiske skräcknovellförfattaren Anders Fager, tvåfaldigt intervjuad här på Marmeladkungen. Fotograf: Fredrik F. G. Granlund)

(Översättaren och författaren Gunnar Gällmo signerade här några riktigt fina böcker till undertecknad Marmeladkung; en underhållande, verkligt trevlig och härlig man som bjöd på mången intressant anekdot om sina många översättningar på Delta. Önskar att jag hade kunnat sitta kvar där då och prata med honom mycket längre, men jag var dessvärre sen till en intervju. Fotograf: Nicolas Krizan.)

(Från vänster: Författaren Pål Eggert och undertecknad Fredrik F. G. Granlund i paneldebatten Current Nightmares, om trender i dagens skräcklitteratur – medan Sveriges television fortfarande filmade för Utbildningsradion. Fotograf: Hans Persson)


Den recension som nu kommer att följa gjorde mig glad och förvånad, på flera nivåer – ty ännu en läsare har försökt förstå och troligen också gjort det. Rörande diktsamlingens syfte så publicerades den 2004, och sedan dess har jag förstås växt som författare och poet, men diktsamlingen har verkligen vissa starka sidor, en hel del som tål att läsas och reflekteras över, inte bara en gång, nej, att återvända till. Men inte nog med att min diktsamling i Ahrvids följande text får bra kritik.. .

Nej, det rör sig även om något av en personlighets-recension, riktad med stort personligt nöje mot mig som individ, författare, poet… Det har nämligen visat sig att jag och Ahrvid tyckte gott om varandras sällskap.

Och faktum är att åtminstone jag trivdes i de allra flestas sällskap under Eurocon; och jag både hoppas och tror att andra, förhoppningsvis de allra flesta, även trivdes i mitt.



Bokrecension: Fredrik F. G. Granlunds diktsamling Annorlunda men ensam

Av: Ahrvid Engholm

Jag gillar dikter. Men jag är nog värdelös på att ”recensera” sådana. Såvida diktsamlingar inte sticker ut något alldeles oerhört (åt det pekoralistiska eller suveräna – Bellman osv) finns inte så mycket man kan säga. Ty dikter är så personliga.

Och det här blir kanske personligt, ty jag träffade Fredrik ”F. G.” Granlund på Eurocon, fick hans diktsamling ”Annorlunda men ensam” i handen (med vänlig dedikation; och ”F. G.” själv var en skön snubbe, tyckte jag!) och avgav löfte om att läsa och recensera den.

Låt mig då börja med att ge själva slutomdömet, så här i början: samlingen är vacker, personlig och med en del överraskningar!

Jag skriver själv lustighetsrim och nonsensverser (hört talas om Comet Johan Bensin jr?) och kände t ex Kjell Borgström. En kusin ledde mig in på Bellman, morsan fick mig att ta åt mig lappmarkspoeten Helmer Grundström och Cornelis Vreeswijk upptäckte jag på egen hand (något skall man göra själv!). Så dikt gillar jag. Men fan vad svårt det är att ”recensera”, om det inte är pekoral eller super!

Jag läste FG:s samling och tyckte att det lät vackert och personligt. Han har berättat en del om sitt liv, som jag ser återspeglas i flera i dikterna (jag går inte in på det). Och så vet jag att han liksom jag gillar fantastik, vilket återspeglas i rader som

Lycka vore att sitta ned

och dricka grogg

med mannen som är Providence   Och mannen som var

Torsdag   Och om Räddaren

i nöden

ringde på dörren

och kastade av sina skor

och klev in

och slog sig ner

i soffan

bland oss

bland oss

H. P. Lovecraft, Gilbert Keith Chesterton och J. D. Salinger, för den som inte kan dechiffrera. En annan fras om fantastik: ”En gång döpte jag mig Fantasi / med tårar / och köpte mig en korg insikt”.

Litterära referenser är alltid bra. Jag vet att FG skriver noveller, bra noveller, och en del dikter är som prosanoveller, som t ex ”För den som inte vet”.

Och så kommer vi till sådant jag finner väldigt överraskande, som:

Tänk om saker inte är vad vi tror

om värmen inte är varm

om kylan inte är kall

om de som erbjuder lättnad

kanske

kanske

kanske

gör det av en orsak

Därefter följer fraser om Satan, svastika och Nosferatu. Fantastiken finner vi också i sådant som ”Påverkar och förvandlar en popkulturell dimension / Tonläge och stil efter Poe / Påverkan från Blade Runner”.

Mina neddykanden är väldigt ytliga och slumpartade. Men så tänker jag att en riktigt bra poet skall kunna rimma, varpå jag dyker på ”Bortom Kärlekslabyrinter”:

Kärleken är en religion som alla kan dyrka

Kärleken är en Gud som kan ge rätt par styrka

Lyckligtvis är ett brudpar bortom sin kärleksvinter

Två hjärtan står i brand hos dessa Kärlekens rekryter

Känslorna är heta och flammar som när rökelse flyter

bland brinnande rosor och blommande hyacinter


Ja, FG är långt ifrån ytlig och bjuder på en hel del bredd.

Men det här är inte mycket till recension.

Jag gör några slumpartade neddykningar, och säger det och det var intressant och ger några spretiga kommentarer.

Men samlingen är som sagt personlig, vacker (i språk, kanske inte alltid i budskap) och med en del överraskningar.

Poesi, det är svårt det (och svårare att recensera!). Men vår vän FG går inte vilse.


 (Texten är här återgiven med tillstånd från författaren, Ahrvid Engholm

Illustrationer/vinjetter av Nicolas Krizan)

Sugen på ett exemplar av denna bok?


Önskar någon nu inhandla ett eget exemplar av diktsamlingen Annorlunda men ensam efter att ha läst recensionen, så har jag faktiskt ännu tre och endast tre volymer kvar. 120 kronor inklusive porto. Först till vindkraftverket… Beställning av ett av de sista exemplaren är enkelt: mejla mig på anson@passagen.se, eller skriv en kommentar på detta blogginlägg med din kontaktinformation, så återkommer jag i mejlform med betalningsinformation – och skulle ett signerat exemplar önskas så ordnar jag förstås det. En alternativ recension med en annan kritikers åsikter om denna bok har för övrigt bland andra publicerats av Lennart Svensson, från bloggen Svensson-galaxen, som recenserat boken på sin blogg, samt här på Marmeladkungen

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 27 juni, 2011.

19 svar to “Ahrvid Engholms recension av Fredrik F. G. Granlund som person och författare/poet i och med diktsamlingen Annorlunda men ensam; inklusive en Marmeladkungen-rapport från fantastikkongressen Eurocon 2011 i Stockholm 17-19 juni; och naturligtvis rikt med (kändis)fotografier”

  1. Väldigt roligt reportage! Önskar jag vore där själv! När får man chansen att träffa Gunnar Gällmo igen? Har mycket jag vill få signerat också. Kan FG vänligen dela med sig av historierna om Delta-tiden?

    Gilla

    • Tror dessvärre inte att jag kan göra det offentligt, åtminstone inte just nu – jag fick nämligen höra en hel del som jag nog gör bäst i att hålla för mig själv. Men jag kan lova att det var intressant och lärorikt, på många olika nivåer, mycket intressant!

      Gilla

  2. Vad har de olika personerna gjort för översättningar? Förutom Gällmo och Fager menar jag.

    Gilla

    • Hm. Bara för att nämna några välkända exempel:
      Ylva Spångberg: Arthur C. Clarke, Ayn Rand, Stephen King
      Anders Bellis: Stephen King, Dean R. Koontz
      Gunnar Gällmo: H. P. Lovecraft, Edgar Allan Poe, SF för bokförlaget Delta.
      John-Henri Holmberg: mängder av science fiction, samt ex Stephen King.
      Börje Crona: mängder av science fiction, Stephen King och spänningsromaner av alla de slag.

      Gilla

  3. Att publicera kongressrapport med egna bilder är kul. Du gör det här, kul och bra, och jag gör det här, förhoppningsvis lika kul och bra och fint och så där:

    http://lennart-svensson.blogspot.com/2011/06/eurocon-2011-jag-var-dar_29.html

    Kameramobil är grejen helt enkelt. Jag köpte min i januari i år och sedan dess har bloggen (= Galaxen) blivit lite ballare tycker jag. Bortsett från det är det himla kul att ta med sig kameran när man går ut. Det är kul att fotografera sig själv också. – Nåväl, egna bilder behövs för en blogg som min och även marmeladkungen vore svår att tänka sig utan bilder.

    Re Gällmos anekdoter om Delta så har jag också hört en del men som antytt, locket på, iaf här…

    Gilla

    • Trevlig kommentar, Svensson. Har även läst din kongressrapport – och det var intressant, underhållande läsning, samt med ett intressant foto på mig som jag inte hade sett tidigare. Möjligen kan du tillägga att boken Mörkrets mästare skrevs både av Annika Johansson och Rickard Berghorn. Annars var det riktigt kul läsning, mannen. Och verkligen fantastiskt trevligt att träffa dig under denna kongress! Det måste definitivt ske fler gånger i framtiden! Hur har du fixat vit ram på bilderna? Det var riktigt snyggt, och troligen något som möjligen kan förhöja bilderna här på Marmeladkungen.

      Personligen kan jag till texten i det här blogginlägget tillägga att även jag träffade en mängd kändisar, även om det var långt ifrån alla jag önskade träffa, bortsett från de jag nämnt i min kongress-rapport. Jag träffade också namn såsom (utan någon som helst ordning), Peter Öberg, Nicolas Krizan, Johan Jönsson, Sten Thaning, Cecilia Wennerström, Johan Anglemark, Anna Davour, Steven Savile, Charles Stross, Ian McDonald, Jukka Halme, Niklas Krog, Martin Andersson, Amanda Downum, Karin Tidbeck, Fredrik Lindholm, Hans Persson, Tomas Cronholm.

      Gilla

  4. Den vita ramen uppstår automatiskt via den bloggmall jag använder. Snyggt som f-n. Fast det är Blogger och du har ju WordPress.

    Ja det kanske blir fler möten. Annars var nog vårt möte på Eurocon legendariskt i sig, det kommer att bli en milstolpe i litteraturhistorien 🙂 🙂 🙂

    Gilla

    • Tack. Ska prova lägga in en tunn, vit ram på någon bild nästa gång det verkar passa, så får vi se. Jag kanske kan ordna ett makro för en sådan sak för att slippa sitta och göra sådant för varje bild jag skall publicera här – om det nu blir snyggt (vilket jag tror). Eller också kanske det finns att göra som inställning även på WordPress.com.

      Och visst fan var det jävligt trevligt att träffas! Inget snack om saken! Låtom oss skriva en novell om den saken, bäste Svensson!

      Gilla

  5. Blev det förresten något rejs med alla de där rocklegenderna du träffade…? Du vet vad jag menar.

    Gilla

    • Min gode vän Victor Nikolajeff var planerad att följa med; han skulle filma och fota och på alla sätt dokumentera kongressen, bl. a. genom att intervjua ALLA kändisar. Det möte du talar om med Håkan Hellström, Joakim Thåström och troligt även Joakim berg skulle ha blivit av in i det sista, var planerat sedan vad som kände som evigheter, liksom att Victor och jag skulle få sova i en av två valfria lyxlägenheter på Östermalm. Men precis innan Eurocon blev han sjuk – eller fick ont om pengar eller valde att inte följa med – och till mitt stora förtret sprack allting som vi hade planerat in och som hade varit så bestämt sedan en lång tid tillbaka. Tyvärr. Och tro mig när jag säger att det var mycket ledsamt! Tanken var ju bland annat att jag skulle ta med mig herrarna fyra bl.a. upp till Anders Fagers lägenhet på lördagskvällen, när Frida Edman hade releasefest där för sin fjärde bok.

      Gilla

  6. […] en gemensam paneldiskussion fann varandra. Det klickade. Jag har nämnt det tidigare i samband med min kongressrapport, men det tål att nämnas igen. Den här unga kvinnan har två gånger om varit nominerad till det […]

    Gilla

  7. […] Men eftersom jag tidigare haft – och fortfarande har viss virtuell – kontakt med, tillika under fantastikkongressen Eurocon (Stockholm, den 17-19 juni, 2011) träffat och umgåtts oc… – och upplevt vissa diskrepanser – har det minst sagt varit svårt att hålla mig objektiv i […]

    Gilla

  8. […] här recensionen har verkligen suttit långt inne, trots att jag redan innan fantastikkongressen Eurocon i Stockholm (17-19 juni) hade läst ut boken och haft mycken kontakt med Anders Fager; bland annat genom två intervjuer, […]

    Gilla

  9. […] av honom är intressant nog densamma som Anders Bellis, Koontz främste svenske översättare. Bellis och jag träffades i Stockholm under Eurocon i somras och vi samtalade en hel del. Det visade sig att han och jag har märkligt likande litteratur och filmsmak. Favoritroman av […]

    Gilla

  10. […] trevlige Mattias Lönnebo. Om jag nu inte missminner mig totalt träffades vi senast i person under fantastikkongressen Eurocon i Stockholm, 2011. ” Medan jag härjar i fantastiska Mariestad är den här begåvade herrn likt många […]

    Gilla

  11. […] kontaktnätverk med andra författare/översättare. En hel del av dessa träffade jag i person under fantastikkongressen Eurocon 2011. Och däribland just Mattias Lönnebo; en helt enkelt trevlig karl och begåvad författare som […]

    Gilla

  12. […] kontaktnätverk med andra författare/översättare. En hel del av dessa träffade jag i person under fantastikkongressen Eurocon 2011. Och däribland just Mattias Lönnebo; en helt enkelt trevlig karl och begåvad författare som […]

    Gilla

  13. […] har undrat vilken novell det rör sig om när jag skrivit om mitt samröre med författaren/översättaren Börje Crona under Eurocon förra året. Efter flera samtal med författaren har jag fått tillåtelse att publicera mina favoriter från […]

    Gilla

  14. Asking questions are actually fastidious thing if you are not understanding
    anything totally, but this post presents good understanding yet.

    Gilla

Kommentera

 
